Cultuuronderwijs en 21e eeuwse vaardigheden

Ik doe onderzoek voor het vak stijlleer: kunst-, cultuur- en meubelgeschiedenis op het Hout- en Meubileringscollege, en wil graag de leerlijn herontwerpen.

Onlangs heb ik een aantal docenten en leerlingen geïnterviewd over cultuuronderwijs en 21e eeuwse vaardigheden. Wat me opviel was dat zowel docenten als leerlingen aangeven dat ze het fijn vinden om docentgestuurd onderwijs te geven en krijgen als het gaat om kunst- en cultuurgeschiedenis. Veel docenten geven aan de het belangrijk vinden om leerlingen te inspireren en te leren verbanden leggen.

Interessante uitkomsten die ik niet direct had verwacht. Vooral niet van de leerlingen. Een uurtje luisteren naar een verhaal en een paar vragen invullen is dus leuker of net zo interessant als zelf een onderzoek doen. Toch bleek uit de interviews met docenten dat ze behoefte hebben aan toegepaste onderzoeksmethodes.

Hoe kun je een mbo-student onderzoek laten doen? Als je alleen een opsomming geeft met onderzoeksvraag, hypothese, resultaten en conclusie dan kom je niet ver. Hierin zie ik een uitdaging die ik ga oppakken. Ik heb besloten om een toegepaste PASTOE-toolkit te maken voor 21e eeuws cultuuronderwijs.

Afbeelding: Pastoe Vision Cabinet

Over de blogger

John Doe

Inge Essing

Hout- en Meubileringscollege | MBO
Nieuwsgierige docent media, Nederlands en (vooral) stijlleer op het Hout- en Meubileringscollege. Stijlleer is toegepaste kunst- en cultuurgeschiedenis voor meubelmakers. Dagelijks prob…

Plaats een reactie

Andere blogposts