Project 1 Kandinskycollege afgesloten

Vandaag sloten we het eerste democratische experiment af op het Kandinskycollege. Dat was een leesproject. Graag had ik er tijdens de uitvoering meer over willen schrijven, maar door de lockdown was er daarvoor geregeld een te heftige dynamiek. Toch ben ik blij  met de leerlingreacties die we kregen bij het afsluiten van het project. Vooral ook als je in ogenschouw neemt hoe negatief er geregeld wordt gesproken over het leesonderwijs in ons vak.

Enige representatieve leerlingreacties plaats ik hieronder. De komende tijd zal ik dan in een aantal blogs alsnog verduidelijken welke keuzes we in dit project maakten die leidden tot zowel positieve als de negatieve beoordelingen van onze leerlingen. Ik hoop dat ze nu bij de lezer enige nieuwsgierigheid opwekken, zodat deze zin krijgt in meer precieze info over de lessen.

Dit was de vraag waarop de leerlingen antwoordden:

Blik terug op dit leesproject. Wat heb je ervan geleerd? Heb je er plezier aan beleefd? Heeft het zelf kiezen van de lievelings-/ onderzoeksvraag en het zelf kiezen van teksten je aangezet tot het lezen van teksten?

Enkele antwoorden van leerlingen:

  • ‘ Ik heb veel geleerd over het verschil tussen het goed en kwaad. Ik heb ook geleerd hoe je een tekst beter en makkelijker kunt analyseren. Ik vond het inderdaad fijn dat ik mijn eigen vraag kon kiezen tussen een paar vragen, want dan kan ik teksten lezen waar ik me meer in interesseer dus beleef ik ook meer plezier in het lezen van de teksten.’
  • ‘Dat [het werken met een eigen vraag, tr]  hielp heel erg! Ik ben altijd tegen het idee dat iedereen hetzelfde moet lezen op school
    bij Nederlands of Engels bijvoorbeeld. Iedereen heeft eigen interesses en ik vind het echt
    een straf wanneer ik iets moet lezen wat ik niet interessant vind.’
  • ‘Ik heb van dit leesproject geleerd hoe ik een lees vervangende samenvatting moet schrijven. Verder vond ik dit leesproject heel leuk om te doen, ik vind dit soort praktische opdrachten veel leuker dan een toets over feiten. Ik kan met dit soort opdrachten veel beter overweg, het geeft minder stress en ik kan mijn creativiteit erin kwijt. En dankzij dit leesproject heb ik zeker meer teksten gelezen. Ik las bijna nooit nieuws artikelen en door dit leesproject ben ik er een paar gaan lezen. Ook heeft dit leesproject mij weer iets wijzer gemaakt over de economie van de onderwereld.’
  • ‘Ik heb van dit leesproject veel geleerd over overtuigen en verleiden. Ik vond het af en toe niet leuk, maar ik keek er niet tegenop. Door het kiezen van een lievelingsvraag en lievelingsteksten heb ik teksten gelezen die ik anders nooit zou lezen.’
  • ‘We begonnen dit leesproject volgens mij na de kerstvakantie met het verhaal van Mariken van Nimwegen. We lazen dit verhaal gezamenlijk in de klas en ik vond dit best wel leuk. Deze lesinvulling was redelijk anders dan ik gewend ben van het vak Nederlands, maar dat maakte het een fijne afwisseling. Hierna moesten we in groepjes een mindmap over dit verhaal maken met zo min mogelijk woorden en dit was ook weer een fijne afwisseling en echt wel anders vergeleken met de meeste andere Nederlands lessen. Na de mindmap kregen we een aantal vragen en hieruit moesten we er drie kiezen die we het meest bij het verhaal van Mariken van Nimwegen vonden passen. Vervolgens moesten we een aantal lessen teksten lezen over de vraag die wij op de eerste plek hadden gezet. Dit vond ik iets minder aangezien ik niet zo makkelijk teksten kon vinden over mijn vraag. Het was te doen, maar veel bronnen waren onbetrouwbaar of de teksten gaven geen goed antwoord op de vraag. Ik ben denk ik bijna meer tijd kwijt geweest met goede teksten zoeken dan met de teksten lezen. Terwijl we iedere les een deel besteedden aan teksten lezen, moesten we ook opdrachten gaan maken die te maken hadden met overtuigen of samenvatten. Deze opdrachten vond ik wel oké. Ze waren best wel leerzaam en ik heb er ook echt wel iets aan gehad. Alleen van de eerste van de vijf opdrachten die bij dit leesproject hoorde snapte ik het nut niet helemaal. Dit was de opdracht waar ze onder anderen vroegen waar in je leven jij moeite hebt gehad met een keuze maken.Ik vond dit leesproject over het algemeen wel geslaagd. Het verhaal lezen en de mindmap die je hierbij moest maken waren een fijne afwisseling en de opdrachten waren leerzaam. Soms snapte ik alleen het nut niet helemaal van een aantal vragen.’
  • ‘Ja, ik vind het onderwerp dat ik heb gekozen heel interessant. Dit is zeker een goede manier om leerlingen zelf te laten beslissen wat ze willen leren. Als je de stof interessant vindt, is het namelijk helemaal niet erg om er veel over te lezen. Zelf heb ik veel geleerd over psychopaten, ethiek, moreel, en hoe wij beslissen wat ethisch correct is.’

Over de blogger

John Doe

Twan Robben

kandinskycollege | VO
Met veel plezier werk ik nu al meer dan vijftien jaar in het voortgezet onderwijs. Op zeer verschillende scholen en plekken heb ik mijn ervaring opgedaan en ideeën over onderwijs mogen…

Plaats een reactie

Andere blogposts