Help! Een paar teamleden zien een beer op de weg.

Als LOFFER is een beer op de weg die je niet voorzien had,  niet fijn. Zeker niet als je eigenlijk geen last van die beer hebt,  maar het hierdoor wel jouw beer wordt. Laat ik het daarom ‘de onvoorziene beer’  noemen. Velen van ons in het onderwijs hebben last van tijdsdruk binnen hun aanstelling. Ook een aantal collega’s uit mijn team voelen dat. Tijdens een studiedag werd ingebracht dat ze denken dat de LOL gesprekken (leerling- ouder – leerkracht) hun vooral tijdsdruk op zal gaan leveren in plaats van de vele voordelen die ik zie. Mijn klus is om die ‘onvoorziene beer’ bij hun weg te halen.

Ik weet dat ik een voorsprong heb door mijn expertise enerzijds en de ervaring op een andere basisschool anderzijds met deze onderwijsvernieuwingen. Zij zien nog niet dat het de relatie tussen het kind, de ouders en de leerkracht in positieve zin zal versterken. Zij voelen nog niet dat het kind meer autonomie en eigenaarschap ondervindt door de totale onderwijsvernieuwingen die we aan het inzetten zijn. Het herkennen van zijn kwaliteiten en talenten zal het kind inzicht geven in waar hij goed en minder goed in is. Samen kunnen we dan in gesprek kijken wat het kind nodig heeft om te groeien. Deze collega’s voelen stress en angst voor het onbekende. Bij de vraag aan hun ‘wat levert deze gesprekken jullie op’, konden we uiteindelijk samen wel wat positieve punten formuleren.

Uit ervaring weet ik dat een blij kind mij ook blij maakt. Ik zou mijn collega’s dit gevoel ook mee willen geven zodat die ‘onvoorziene beer’ weer vertrekt naar  Australië. Ik kan niet wachten tot het zo ver is!

 

Over de blogger

John Doe

Annemiek van Moorst

Christelijke Basisschool De Vijverhof | PO
HOI! Even voorstellen: Mijn naam is Annemiek van Moorst. Ik ben een bezige bij, kan moeilijk stilzitten en sta alweer 29 jaar met veel plezier voor de klas en heb 2 jaar geleden mijn ma…

Plaats een reactie

Andere blogposts