Hoe gaat het nu na ruim een half jaar met onze ontwikkeling van het Trialoog.

Hoe gaat het nu met onze vernieuwing, waar liepen we tegenaan en hoe gaan we het verder in de school weg zetten en borgen?

Aanleiding:

Binnen onze organisatie is er veel gebeurd, veel leraren waren niet tevreden over de ‘oude’ opzet van het 10-minutengesprek. De oude manier van gesprekken waren vaak monologen van docenten tegen ouders, waarin nauwelijks te spreken was van een conversatie. Binnen onze vernieuwing laat je leerlingen het gesprek voorbereiden en voorzitten en stuurt de coach het gesprek doormiddel van vragen.

 

Wat hebben we gedaan?

In het begin van het schooljaar was er enkel een visie hoe we het graag zouden willen, maar er was nog niets ontwikkeld. Gedurende het jaar is er door een team docenten in leerjaar 1 een tweetal formulieren ontwikkeld wat leerlingen kan helpen om het gesprek goed voor te bereiden. Het eerste formulier is een kennismakingsformulier en het tweede formulier gaat over het leren leren van leerlingen.

Gelukkig zijn er in de hogere klassen ondertussen ook stappen gemaakt. Team leerjaar 2 heeft het formulier van klas 1 bekeken en doorontwikkeld voor de profielkeuze welke onze leerlingen moeten maken. Team leerjaar 2 heeft ook al een aantal gesprekken gevoerd en zodoende geoefend met de nieuwe opzet van het trialoog.

 

Waar liepen we tegenaan?

Bij ons in de school is een grote onderwijsverandering gaande. Van klassikaal naar gepersonaliseerd onderwijs, hierdoor waren veel collega’s sceptisch tegen nog meer werk. Gelukkig was team 1 heel erg enthousiast en kwam dit vanuit de ouderklankbord en ouderraad ook terug. Dit was het middel waardoor veel collega’s wel overtuigd werden dat dit een betere manier is van communiceren met ouders dan via de 10 minutengesprekken of via de mail/telefoon. Daarnaast is het heel fijn voor collega’s dat we dan af zijn van de lange avonden met 15 gesprekken.

Wat ook erg hielp is dat de directeur een groot voorstander ervan is, zodoende komt ook van bovenaf het signaal dat we het gaan doen.

 

Hoe zetten we het weg in onze school?

Volgend jaar gaan alle docenten bij ons op de locatie trialogen voeren. De 10 minutengesprekken worden afgeschaft en zodoende moeten ze allemaal meedoen. Hier gaan we nog een training op inzetten en gaan diverse collega’s uit de bovenbouw ook dit jaar nog oefenen met deze gesprekken. In het schoolplan van onze school is dit

Het jaar erop is de bedoeling dat het trialoog ook op de andere 3 locaties wordt gepromoot en langzaam wordt ingevoerd.

Als je de huidige formulieren wilt ontvangen kun je altijd contact opnemen met j.bos@noordik.nl.

Jeroen

Over de blogger

John Doe

Jeroen Bos

Protestants Scholengemeenschap Het Noordik voor Lyceum Havo Mavo Vbo Lwoo | VO
Ik ben Jeroen Bos, docent wiskunde en rekenen aan CSG het Noordik. Binnen onze vestiging is een grote verandering aan de gang. Van klasgestuurd onderwijs naar gepersonaliseerd onderwijs…

Plaats een reactie

Andere blogposts