Junior College
- Jaargang 16/04/2019
- Sector PO
- Omschrijving
Leerlingen uit het PO worden in een doorlopende leerlijn begeleid tijdens de overstap naar het VO door het creëren van een Junior College. Hierbij volgen zij een persoonlijke leerroute met aandacht voor talent- en persoonsontwikkeling. Ze krijgen zo meer tijd te ontdekken wat ze willen en kunnen.
Doel en werkwijzeDe overgang van basisschool naar brugklas is voor veel Nederlandse kinderen problematisch. Het uiteindelijk doel van een Junior College is het creëren van ‘een onderbroken ontwikkelingsproces voor alle leerlingen’, zodat deze zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen en talentvol kan worden in hetgeen waar hij/zij goed in is en zich verder kan ontplooien tot een autonome en rijke adolescent met een eigen identiteit. In onze werkwijze staat coaching centraal. We gaan tieners actief begeleiden in hun ontwikkeling. We willen een leeromgeving bieden waarin onderwijs aansluit op de ontwikkelingsfase. We sturen op zelfregulatie zodat jongeren grip krijgen op hun ontwikkeling. We inspireren jongeren om de wereld te verkennen. Ze mogen experimenteren en uitdagingen aangaan. Leerlingen worden gaan uitgedaagd worden met opdrachten waarbij ze bijvoorbeeld zelf een oplossing moeten bedenken voor een probleem. Gefragmenteerde lessen worden daarom vervangen in vakoverstijgende projecten waarin leerlingen actief, onderzoekend leren. Op deze manier zijn ze betrokken bij hun eigen leerproces, heeft het betekenis en worden vaardigheden als samenwerken en communiceren ontwikkeld. Betekenisvol onderwijs voor tieners! Deze intensieve samenwerking is uniek in Noord-Brabant en vraagt een andere leerhouding van de leerkrachten/docenten in de te creëren leergemeenschap.
Meerwaarde initiatiefNiet alleen de leerling gaat van het Junior College profiteren. Ook de leerkracht. De leerkrachten uit het PO gaan leren van de vakkennis van het VO, waardoor de eigen kwaliteit versterkt wordt. De leerkrachten uit het VO gaan leren van de organisatorische kennis van de docenten van het PO, waaronder werken met heterogene groepen en het differentiëren daarin. Alle leerkrachten gaan profiteren van het werken met leerlijnen, waardoor de leerkracht de baas wordt over de doelen en niet andersom Meerwaarde voor mij als leerkracht Ik ben al enkele jaren werkzaam in het basisonderwijs en heb ervaring opgedaan in verschillende groepen. Dit jaar ben ik voor het tweede jaar werkzaam in groep 8 en heb ik te maken met het doorverwijzen van leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Bij dit proces zie ik dat met name kinderen de nodige problemen ervaren. Dit jaar ben ik in samenwerking met de VO-school (Markland College) in ons dorp een voorloperstraject gestart. Hier gaan kinderen uit groep 8 gedurende een aantal dagdelen per jaar naar toe om samen met leerlingen uit de brugklas te werken aan projecten. Doordat de docenten van het VO en ik als leerkracht van elkaars expertise brengen we het onderwijs naar een hoger plan. Zo is het idee ontstaan van een Junior College. Ik ben van mening dat ik mezelf in mijn werk moet blijven uitdagen en mezelf moet blijven ontwikkelen. Na het volgen van verschillende cursussen merk ik dat ik toe ben aan een nieuwe uitdaging waarmee ik me vooral bezig kan houden met onderwijsvernieuwing en innovatie. Ik wil ook graag zelf de regie over dit proces. Dit initiatief en de LOF-subsidie zouden mij in mijn professionaliseringsbehoefte voorzien en kan ervoor zorgen dat ik mezelf de komende jaren kan ontwikkelen waar vooral de kinderen, de school en veel collega’s vervolgens van kunnen mee profiteren. Tijdpad: – Oriëntatiefase (periode april – mei 2019) Door het bezoeken van pilots van Tienerscholen wil ik mezelf verdiepen in de doorgaande leerlijnen. Met hen ga ik in gesprek over visie, inhoud en onderliggende didactiek alsmede de mogelijkheden tot implementatie van een Junior College i.s.m. de VO-school in ons dorp (Markland College). Samen met deze organisatie ga ik deze programmalijn ontwikkelen. Op 13 februari ben ik welkom op de Tienerschool in Gorinchem en in april staat een bezoek aan de Tienerschool in Sneek op het programma. – Visie ontwikkelen en uitschrijven (periode maart – april 2019) Gedurende de oriëntatiefase ga ik (in samenspraak met het team) een visie ontwikkelen op een vloeiende overgang tussen primair en voortgezet onderwijs. Uitgangspunt hierbij is onze ambitie van doorlopende leerlijnen, een persoonlijke leerroute voor talent- en persoonsontwikkeling. – Participeren in ontwikkelteam (april – juli 2019) Gedurende deze periode, na het ontwikkelen van de visie, ga ik delen van het programma helpen mee ontwikkelen met een ontwikkelteam om bij aanvang van het schooljaar 2019-2020 van start te kunnen gaan met het Junior College. Het ontwikkelteam zal bestaan uit vakdocenten vanuit het voortgezet onderwijs aangevuld met mijn expertise uit het basisonderwijs. Mogelijk dat nog enkele leerkrachten uit het basisonderwijs hierin gaan participeren. KPC Groep zal ons bij dit proces begeleiden. – Start Junior College (schooljaar 2019-2020) Tijdens het eerste ‘proefjaar’ waarin intensief geëxperimenteerd en geëvalueerd wordt, zal het Junior College zich moeten ontwikkelen tot een onderwijsconcept voor kinderen van 10 tot 14 jaar. – Uitbouw met nieuwe lichting en borgen van het Junior College (schooljaar 2020-2021) Omdat het Junior College een vernieuwend onderwijsconcept is zetten we in op een continue ontwikkeling. We gaan een leergemeenschap inrichten die maandelijks bijeen komt. Hierin gaan we vraagstukken inbrengen die gaan over de doorontwikkeling en verduurzaming van het onderwijsconcept. Het is de bedoeling dat we ervaringen en denkbeelden gaan uitwisselen en elkaar gaan bevragen als kritische vrienden. Meerwaarde voor mijn collega’s Door middel van de LOF-subsidie en de bijbehorende mogelijkheden om dit initiatief te ontwikkelen wil ik mijn collega’s betrekken bij het ontwikkelen van projecten voor het Junior College. Het delen elkaars expertise komt de kinderen te goede. Door naast het ontwikkelen van dit initiatief ook collega’s te coachen en hen te betrekken bij het implementatieproces hoop ik de betrokkenheid te vergroten. Tevens hoop en verwacht ik dat ook leerkrachten groep 8 van andere scholen uit de omgeving dit plan gaan omarmen en gaan meewerken aan het ontwikkelen van projecten voor het Junior College. Meerwaarde voor de school Door dit initiatief zal op onze school expertise gaan ontstaan waar onze school zich mee kan profileren ten aanzien van andere scholen. Onze school werkt binnen ons schoolbestuur nauw samen met een viertal andere scholen binnen een cluster die ook allemaal leerlingen hebben die kunnen uitstromen naar het Junior College. Binnen dit cluster kan expertise worden gedeeld, kunnen ook leerkrachten worden gecoacht en begeleid en zou het zelfs interessant zijn om te verkennen of we ditzelfde traject niet op meerdere scholen kunnen uitrollen. Onze groep 8 zou dan als een soort proeftuin kunnen fungeren, maar tegelijkertijd zal een soort van expertisecentrum ontstaan. Meerwaarde voor het VO Ook VO-scholen in de regio zullen de komende jaren te maken gaan krijgen met een veranderende rol van het onderwijs waar leerlingen steeds meer zelf kennis gaan vergaren en docenten een coachende rol krijgen. Door tijdig in te spelen op deze beweging en door het samen ontwikkelen van dergelijke initiatieven in het basisonderwijs kan het VO van deze ontwikkelingen profiteren. Kennisdeling en uitwisseling waarbij afstemming wordt gevonden en doorgaande lijnen worden ontwikkeld biedt kansen voor zowel het PO als het VO in deze. Door samenwerking van docenten PO en VO wordt gebruik gemaakt van elkaars expertise en wordt deze ook versterkt. Dit vergroot de ontwikkelingsmogelijkheden van zowel leerlingen als docenten. Meerwaarde voor de Borgesiusstichting Onze school valt onder de Borgesiusstichting, de stichting bestaat uit 15 scholen. Hoofdthema van ons strategisch beleidsplan is het anders organiseren van onderwijs. Dit initiatief is iets waar de stichting erg enthousiast van wordt. Dit schooljaar 2018-2019 stond onder andere onze Borgesiusdag (scholing voor alle personeel) in het teken van onderwijsvernieuwing. In maart 2019 staat een studiedag met alle directeuren op het programma waar ik gevraagd ben om een presentatie te komen geven over het Junior College. Meerwaarde voor de Onderwijscoöperatie Naast het delen van kennis en expertise op stichtingsniveau is het uiteraard ook waardevol om kennis te delen met de Onderwijscoöperatie. Tijdens de LOF-labs wil ik mensen enthousiasmeren voor mijn initiatief en hen uitdagen mee te denken. Middels het schrijven van blogs op de site wil ik mensen informeren en inspireren over het te ontwikkelen initiatief. Waar mogelijk breng het netwerk van de Onderwijscoöperatie mij nieuwe contacten welke mee kunnen en willen denken over mijn initiatief. Daarnaast ben ik uiteraard ook bereid om mijn kennis te delen met derden wanneer hier behoefte aan is. Tot slot denk ik dat het initiatief van een Junior College in onze gemeente een impuls kan zijn voor de gehele regio. Er zijn op dit moment 12 pilots van een Tienerschool in Nederland. Echter in Noord-Brabant en Zeeland is er geen. Het opstarten van een Junior College is dus een kans voor Oudenbosch (gemeente Halderberge). Van oudsher was Oudenbosch met de broeders van Saint Louis het onderwijscentrum. Dit initiatief zal daarom een enorme meerwaarde zijn voor onze regio.