‘Juf, moesten we niet nog begrijpend lezen doen?’

Die uitspraak deed een leerling uit de bovenbouw van een van de scholen die ik begeleid in het omdenken van begrijpend lezen. De groep had net ongeveer een uur zeer intensief gedacht, gelezen en gewerkt aan een tekst. Er was hoge betrokkenheid en grote opbrengst. De juf was zeer enthousiast en tevreden. Toen een van haar leerlingen deze uitspraak deed was ze helemaal in haar nopjes.

In de afgelopen week was ik weer op de scholen om de voortgang van de uitprobeerfase van ‘Door lezen de wereld ontmoeten’ te bespreken. Al bij binnenkomst van de school werd ik aangeklampt. Veel enthousiaste verhalen en alle collega’s hadden voorbeelden van verwerkingsopdrachten bij zich.
In een onderbouwgroep had de juf samen met de leerlingen de kernproblemen uit het Sinterklaasjournaal opgetekend. Ze was verbaasd maar ook aangenaam verrast dat de leerlingen zelf zeiden dat het korte nieuws niet bij het grote verhaal hoorde. In een andere kleutergroep had de juf een gedicht met hele moeilijke woorden voorgelezen en gespeeld. Ze gebruikte een bezemsteel, die ze door twee kinderen werd vastgehouden, als balustrade waarachter de sint stond te wuiven. Toen ze een andere dag haar leerlingen het gedicht nog eens in kleine groepjes wilde laten spelen vroeg een leerling : ‘mogen we dan ook weer met de balustrade?’
In een middenbouw hadden leerlingen verhaaltjes afgemaakt. Er was een kerstboom omgevallen en alle ballen waren kapot. Een kerst zonder versierde boom kan natuurlijk niet, dus de leerlingen bedachten zelf oplossingen en schreven de verhaaltjes af. Er werd bijvoorbeeld gekozen voor het versieren met verjaardagsvlaggetjes of lintjes maar er was ook een leerling die de ballen wilde plakken. Een ander had daarop gezegd dat dat nooit zou lukken, want kerstballen zijn van glas of heel dun plastic en dat versplintert. Alle splintertjes lijmen zou nooit kunnen lukken.
In een bovenbouwgroep ontdekten de leerlingen dat de oorzaken en gevolgen die ze vonden eigenlijk een ketting van gebeurtenissen was: er gebeurt iets, dat heeft een gevolg maar dat gevolg is tegelijk de oorzaak van iets anders… Mooie voorbeelden van kinderen leren denken!

De impact op de collega’s is groot. Ze merken direct dat de motivatie voor het lezen van teksten als middel om de wereld te ontmoeten sterk verbetert  maar ook dat de opbrengst groter is. Wat lastig blijft is de afwisseling tussen modelleren en interactief een tekst lezen. Hier hebben we dus opnieuw aandacht aan gegeven. Ook het samenwerken kwam aan bod. Bij veel leerlingen lukt dat prima, maar voor enkelen is sturing noodzakelijk. Daarvoor hebben we werkvormen als gereedschap toegevoegd.

In januari wordt het spannend: toetsmaand! We realiseren ons dat we niet moeten verwachten dat we direct resultaat zien. Het zal tijd nodig hebben. Maar om leerlingen goed te richten en voor te bereiden op de toets heb ik een stappenplan gemaakt. Heb je interesse hierin, stuur me dan een mail.
We hebben afgesproken om naast de methode-onafhankelijke toets (in ons geval Cito) ook een tekst met werkvorm op de manier van ‘Door lezen de wereld ontmoeten’ te laten maken. Ik ben benieuwd naar de verschillen in opbrengst!

 

 

Over de blogger

John Doe

Linda Vaessen

Basisschool Hulsberg | PO
Mijn naam is Linda Vaessen. Ik ben 39 jaar en werk momenteel met heel veel plezier op basisschool Hulsberg in Zuid-Limburg als groepsleerkracht in groep 3 en als taal/leesspecialist. Ik…

Plaats een reactie

Andere blogposts