LOF-driedaagse ‘Zoek de verbinding’ – 3, 4 en 5 februari 2021

De lockdown is verlengd. De scholen blijven gesloten. En dus worden de lessen voorlopig nog online gegeven. Ondanks dat onderwijzend Nederland al behoorlijk op stoom is met online lesgeven en vergaderen, kunnen we ons voorstellen dat je behoefte hebt om te sparren met collega’s binnen en buiten de school. Over online lesgeven, omgaan met fake nieuws, maar ook over andere onderwerpen. Daarom organiseert LOF een driedaagse op 3, 4 en 5 februari, met online workshops en een LOF-café vol tips en inspiratie, zodat jij verder kunt met jouw innovatie. Alle workshops zijn speciaal bestemd voor jou als leraar of schoolleider en worden gegeven door collega’s of door partners van LOF.

Start op woensdag 3 februari, met onderwijsinnovator Jan Fasen

Welke rol heeft de schoolleider bij het stimuleren van leraren om te pionieren op school? Wat heb je als leraar van je schoolleider nodig in je ontwikkeling als innovatieve leraar? Wat vraagt het van schoolleiders om aan hun eigen vernieuwend leiderschap te werken en om zo vernieuwing van leraren structureel te stimuleren en ondersteunen?
Jan Fasen is onderwijsinnovator en pionier pur sang, schoolleider en oprichter van Agora Niekée in Roermond.

Kijk en luister naar zijn inspirerende verhaal op woensdag 3 februari, van 9:30-10:00 uur.

LOF-café Denk niet zwart-wit, over gelijke kansen met Lucelle Deneer

Op woensdagmiddag 3 februari, van 13:45 tot 14:45 uur, organiseren we het LOF-café Denk niet zwart-wit. Een interactieve, online bijeenkomst waar bezoekers met elkaar in gesprek gaan over gelijke kansen voor iedere leerling. Het discussiëren en delen van verhalen kan inzicht geven om zelf met innovatie aan de slag te gaan rond dit thema.

Gastvrouw van dit LOF-café over ‘gelijke kansen voor iedere leerling’is Lucelle Deneer. Zij is leraar in het vmbo, LOF-leraar, Leraar van het Jaar en heeft veel expertise opgedaan met gamification in het onderwijs. De drie stellingen die tijdens dit café aan bod komen zijn:

1- Onderadvisering is de belangrijkste oorzaak van kansenongelijkheid.

2- Passend onderwijs heeft bijgedragen aan toename van kansengelijkheid.

3- Als ouders meer betrokken zijn bij de schoolcarrière van hun kind, nemen de kansen voor deze kinderen toe.

Graag ontmoeten we je tijdens dit LOF-café.

Programma donderdag 4 februari

Vervolgens organiseren we op donderdag 4 februari van 16:00 – 17:00 uur een drietal sessies:

1 – Vier types online leerlingen – hoe ga je daar mee om?
2 – Op een veilige manier feedback geven.
3 – Hoe houd je leerlingen actief bij de online les?

LOF-café: met schoolleider Margreet Agterhuis

Op donderdag 4 februari, 16:00-17:00 uur verzorgt LOF-schoolleider Margreet Agterhuis een café over het belang van innovatieve leraren in je team en de do’s and dont’s voor de juiste ondersteuning.

Inspiratiesessie Jochem Uytdehaage

Aansluitend neemt Jochem Uytdehaage, voormalig schaatser en Olympisch kampioen je mee in een energieke en interactieve sessie, naar zijn geleerde lessen van 20 jaar topsport. Een verhaal met niet alleen successen maar ook met wat er mis is gegaan. Laat je inspireren om anders naar oplossingen te kijken en innovatief te worden. En stel vooral de vragen die jij wilt. Hoe meer hoe beter. En uiteraard ontbreekt ook actie niet in deze sessie. Dus haal je schaatsen maar uit het vet.

Deze sessie vindt plaats op donderdag 4 februari, van 17:00-18:00 uur.

Programma vrijdag 5 februari

Op vrijdag 5 februari kun je je inschrijven voor:

1 – LOF-café – Fake nieuws, hoe ontdek je het en hoe ga je er mee om? (16:00 – 17:00 uur)
2 – Workshop – Hoe speel je in op de leerbehoefte van je leerling/student en hoe zorg je ervoor dat jouw les impact heeft (17:00 – 18:00 uur)

Alle workshops vinden plaats via Teams. Ben je geïnteresseerd, schrijf je dan meteen in voor de workshops die jou aanspreken.