LOF-opbrengst

Terugblik LOF-traject

Twee jaar geleden diende ik mijn eerste subsidieaanvraag in, welke werd afgewezen. In eerste instantie raakte ik ontmoedigd, maar na een coachingsbijeenkomst in Utrecht, begreep ik waarom. Twee cruciale ontwikkelprincipes van het LOF had ik niet meegenomen in mijn ontwikkelplan. Namelijk: ‘Groot denken, maar klein beginnen’ en ‘Duurzaamheid ontstaat doordat anderen eigenaar worden’. Terugkijkend ben ik blij dat mijn eerste aanvraag was afgewezen. Over een maand verlaat ik de Parkschool, maar het team blijft mijn initiatief voortzetten. Het is namelijk niet meer mijn initiatief, maar dat van de Parkschool zelf, gedragen door het hele team. Een mooier eindresultaat had ik niet kunnen wensen.

Duurzaamheid ontstaat doordat anderen eigenaar worden.

Vier jaar geleden werkte ik op een andere school, waar ik ook het enthousiasme had om projectmatig werken schoolbreed te stimuleren. De vraag is waarom is het op die school niet lukte en op Parkschool wel? Ik denk dat het antwoord ligt in draagvlak creëren. De tijd nemen om anderen de positieve effecten zelf te laten ervaren, waarna de motivatie niet extern wordt gestimuleerd, maar vanuit leerlingen, ouders en collega’s zelf. Ik heb bewust de rol als kartrekker losgelaten en mij op de achtergrond opgesteld. Iets wat ik heel lastig vond om te doen, aangezien ik al een aantal stappen verder was in het proces en net als vele onderwijzers zeer eigenwijs ben. Maar juist hierdoor werden mijn collega’s eigenaar van het veranderproces.

Groot denken, maar klein beginnen.

Tijdens mijn opleiding leren en innoveren, zes jaar geleden, ontstond het idee om een online database te maken voor wereldoriëntatie, omdat ik ervan overtuigd was dat meerdere basisscholen hier baat bij zouden hebben. Echter vanuit het LOF-traject werd gestimuleerd om klein te beginnen, waardoor de focus verschoof naar thematisch werken op de Parkschool. Achteraf ben ik hier heel dankbaar om. Hierdoor heb ik namelijk meer input gekregen vanaf de werkvloer, input die ik heb gebruikt om mijn website totaal anders weer te geven. Ik ben nog lang niet zo ver als dat ik twee jaar geleden had gehoopt, maar ik doe het nu wel samen in plaats van alleen.

Het vervolg

Samen met het team van de Parkschool wordt de website verder uitgebreid. De thema’s en werkvormen zullen per project worden aangevuld. Naar verwachting zal de website inhoudelijk in 2020 gebruiksklaar zijn, zodat meerdere scholen kunnen profiteren van het leerproces dat wij hebben doorgemaakt. Momenteel zijn we samenwerkingsmogelijkheden aan het onderzoeken met Hogeschool Windesheim en andere basisscholen binnen Zwolle. Hoe mooi zou het zijn als dit initiatief nog breder kan worden opgepakt.

Nieuwsgierig geworden? Neem dan een kijkje op: www.wijsdewereldin.nl

Heb je een vraag of lijkt het je leuk om samen te werken? Mail dan naar:

  • info@wijsdewerelin.nl of marianne.niezen14@gmail.com

Over de blogger

John Doe

Marianne Niezen

Openbare Parkschool | PO
Ik ben Marianne Niezen, werkzaam als leerkracht basisonderwijs. Na drie jaar in de regio Eindhoven te hebben gewerkt, ben ik nu ruim 5 jaar werkzaam voor stichting Openbaar Onderwijs Zw…

Plaats een reactie

Andere blogposts