Lucelle Comvalius: ‘Ik probeer graag nieuwe dingen uit’

Lucelle ontwikkelde Examenspel, een app waarmee leerlingen zich spelenderwijs kunnen voorbereiden op hun naderende examen. ‘Het LOF-traject gaf me het lef om meer mezelf te zijn. Lef om te durven veranderen, en om aan je directie te vragen: zullen we het eens een keer anders doen?’

Lucelle ‘Ik probeer graag nieuwe dingen uit’

Lucelle Comvalius (47) is docente maatschappijleer aan het Christelijk College Groevenbeek in Ermelo. Ze ontwikkelde Examenspel, een app waarmee leerlingen zich spelenderwijs kunnen voorbereiden op hun naderende examen. Al zes scholen dragen bij aan de ontwikkeling van de app. Haar grootste wens is dat haar app in de toekomst ook op Aruba of Curaçao wordt gebruikt.

Ongemotiveerd

‘In de laatste maanden voordat de examens beginnen zijn leerlingen niet echt gemotiveerd om te studeren, weet ik uit ervaring. De cijfers zijn al ingediend en leerlingen volgen vaak meerdere examentrainingen op een dag, dus daarna zijn ze helemaal duf. Zo ontstond mijn idee voor een speciale examen-app. Via een app op je telefoon kun je overal leren: in de tuin, onderweg naar een feest van oma en opa, noem maar op. Door mijn ervaring met een speciale Facebookgroep waarin ik wedstrijden organiseerde om leerlingen te motiveren het nieuws te kijken, verwachtte ik dat er animo voor zou zijn.’

Oprechte interesse

‘Als eerste ben ik op zoek gegaan naar een goede app-bouwer met verstand van tech en onderwijs. Toen dat was gelukt ben ik naar het CVTE en CITO gestapt omdat de app vragen moest bevatten van goede kwaliteit. Zij waren meteen ontzettend enthousiast. Ook ben ik naar mijn schooldirecteur gestapt die positief reageerde. Op het moment dat ik een proef draaide, heeft hij twee docenten vrij gegeven om mee te schrijven aan goede examenvragen. Dat heb je ook nodig. Dat een directie niet van een afstandje denkt ‘wat leuk’, maar dat ze echt meedenken en oprecht geïnteresseerd zijn.’

‘Dat is iets wat het LOF-traject me gebracht heeft: het lef om mezelf te zijn’

Durf

‘Bij mijn eerste aanvraag kreeg ik 4000 euro, maar daar kun je geen app van maken. Ik ben streng opgevoed, waardoor ik op dat moment niet het bedrag durfde te vragen dat er echt nodig was. Dus stak ik er nog een hoop eigen spaargeld in. Mijn echtgenoot was not amused. Daar heb ik van geleerd: bij de ronde erna heb ik precies laten zien wat het echt kost, omdat ik besefte dat het anders nooit zou gaan werken. Dat is iets wat het LOF-traject me gebracht heeft: het lef om meer mezelf te zijn. Lef heb je sowieso nodig als pionier. Lef om te durven veranderen, en om aan je directie te vragen: zullen we het eens een keer anders doen?’

Tijd om te wennen

‘Om te vernieuwen moet je soms een lange adem hebben. Als een leidinggevende nee zegt, zegt hij geen nee tegen jou. Hij weigert wellicht omdat de tijd niet rijp is of omdat het niet past in de onderwijscultuur van de school. Mijn teamleider op mijn huidige school zei ooit eens: we moesten erg wennen aan de manier waarop jij lesgeeft en de dingen aanpakt. Dat kenden we niet, maar de leerlingen lopen met je weg. Dat eerste punt is belangrijk: geef mensen de tijd om te wennen aan jou en je werkwijze of plan en voel je niet persoonlijk aangevallen als het niet meteen lukt.’

Credits Delen

‘Maak jezelf niet onmisbaar en zorg ervoor dat je een project niet alleen draagt. Gedurende mijn loopbaan heb ik op verschillende scholen ideeën geplant die door anderen zijn overgenomen. Soms word ik nog wel eens gebeld voor advies en dan denk ik: wat leuk dat dit nog steeds bestaat en wat is het al gegroeid! Een innovatie is geen one-manshow, het draait niet om jou. Jij bent ‘slechts’ de bedenker die iets opzet in dienst van anderen. Zorg er dus voor dat het project na jouw vertrek kan blijven voortbestaan en verder kan groeien en wees bereid de credits met anderen te delen.’