Meer oog voor onze VWO-er

De VWO-er beter bedienen binnen een heterogene onderbouw; daar ga ik mee aan de slag!

Op onze Vrijeschool is er veel moois aan heterogene klassen. Toch lijkt de VWO-er hier op cognitief weinig baat bij te hebben. Daarom ga ik, gebaseerd op 3 pijlers, ervoor zorgen dat de VWO-er ook in een klas met HAVO en VMBO-T leerlingen zo passend mogelijk wordt aangesproken en uitgedaagd.

Collega’s in de onderbouw worden (verder) geschoold in differentiatie; nu met als speerpunt het brein en kwaliteiten van de VWO-er. Daarnaast is er een doorlopende leerlijn van klas 1 tot 6 in de maak, waarbij zowel metacognitie, divergent denken, wetenschappelijk denken als zelfstandigheid worden ontplooid. Tot slot wordt er een nieuw vak gecreëerd waarin de VWO-er, hier wel omringd door peers, actief en binnen het gedachtegoed van de Vrijeschool met alle zaken binnen deze leerlijn aan de slag gaat.

Zelf heb ik een globaal beeld van deze grote puzzel, maar om mijn heen heb ik collega’s mogen verzamelen die de kennis en ervaring hebben om afzonderlijke stukjes prachtig in te kleuren. Samen gaan we het VWO-onderwijs op het Bernard Lievegoed College optimaliseren.

Over de blogger

John Doe

Nathalya Lenssen-Kelleter

Bernard Lievegoed College | VO

Plaats een reactie

Andere blogposts