Gamen in de klas

De afgelopen maanden ben ik druk geweest met de laatste loodjes van het lof project. Het was vooral veel prutsen met slotjes, leren werken in tekenprogramma Illustrator en laseren. Toen ik het onderzoek, leerlijn en toolkit afrondde, had ik behoefte om nog een concreet onderwijsproduct te maken. Ik besloot toen een escape game te maken waarbij student-meubelmakers kennismaken met bepaalde vormgevingsprincipes.

De game had veel meer omhanden dan ik van tevoren had durven denken. Om een goed concept uit te denken dat werkt in een volle klas moet je veel testen en alles simpeler houden dan je van tevoren hebt bedacht. Het idee kreeg een boost toen ik op straat een koffer vond met een cijferslot. De koffer werd het uitgangspunt van het spel. Daarin verzamelde ik allerlei objecten en raadsels.

Het spel is zo opgezet dat je in groepen kunt starten. De groepen krijgen een brief en twee kistjes. De eerste twee kistjes met vier raadsels zijn allemaal hetzelfde. Dan concurreren de groepen tegen elkaar om als eerste het volgende kistje te kunnen openen. Daarna komen letterlijk alle puzzelstukjes samen en vinden ze een gereedschap waarmee ze hun meubels kunnen vormgeven.

Belangrijk uitgangspunt was ook om het spel overdraagbaar te maken voor andere docenten en dat leerlingen het kunnen aanpassen. Daarom heb ik een website gemaakt waarop onderdelen van de game te downloaden zijn. Door de samenwerking met verschillende LOF-docenten krijg ik een eigen huisstijl en wordt mijn site aangepast in die huisstijl door een student mediavormgeving. Tenslotte is de laatste uitdaging om na het spelen van de game het samen met de studenten aan te passen en een nieuwe versie te maken.

Kijk op www.geheimvanvormgeving.weebly.com

Over de blogger

John Doe

Inge Essing

Hout- en Meubileringscollege | MBO
Nieuwsgierige docent media, Nederlands en (vooral) stijlleer op het Hout- en Meubileringscollege. Stijlleer is toegepaste kunst- en cultuurgeschiedenis voor meubelmakers. Dagelijks prob…

Plaats een reactie

Andere blogposts