Mijn klas of onze school?

Mijn naam is Mieke, ik ben 35 jaar en werk inmiddels 10 jaar als enthousiaste, bevlogen en ambitieuze leerkracht in het basisonderwijs. Mijn lat ligt hoog, dat betekent dat ik continu op zoek ben hoe ik in mijn klas mijn vak zo goed mogelijk uit kan voeren. De grenzen van het klaslokaal beginnen daarbij steeds meer te knellen, want het draait niet alleen om goed onderwijs in mijn klas, maar om goed onderwijs in de hele school. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Op zoek naar een antwoord op die vraag begon ik met de master leren & innoveren. Ik ontdekte de kracht van teamleren: als leerkrachten als team samen leren hoe zij hun vak zo goed mogelijk kunnen uitvoeren, verbetert niet alleen het primaire proces in de klas, maar ontwikkelt de hele school.

Op de Marnix Academie kwam via Henk Logtenberg Lesson Study op mijn pad. Ik vond daarmee een professionaliseringsmethode waarbinnen teamleren centraal staat. Binnen Lesson Study leert een groep leerkrachten samen door een les voor te bereiden, deze te observeren en aan de hand van verzamelde data met elkaar te analyseren. De leerkrachten doorlopen hierbij een vaste cyclus. Binnen deze cyclus gaan de leerkrachten aan de slag met een onderzoeksvraag die past binnen de ontwikkeling van de school, waarbij het doel altijd gericht is op het verbeteren van het didactisch handelen van de leerkrachten, maar de focus ligt op het leren van de leerlingen. Doormiddel van Lesson Study wil ik teamleren onderdeel maken van de professionele cultuur, zodat wij samen leren hoe wij ons vak zo goed mogelijk kunnen uitvoeren.

Mijn eerste stap is een Lesson Study cyclus draaien op mijn eigen school, maar daarna maak ik een stap naar andere scholen binnen onze stichting zodat steeds meer leerkrachten samen leren. Nieuwsgierig hoe ik dit wil doen en wat de effecten zijn binnen onze school? Ik houd jullie via deze pagina op de hoogte!

Over de blogger

John Doe

Mieke Dorrestein

Het Kompas | PO

Plaats een reactie

Andere blogposts