Nederlands is achterhaald!

Het schooljaar is weer begonnen. De introductie voor de eerstejaars studenten zit er op. Maandag beginnen de lessen. Bij de uitleg van het rooster zie ik de studenten zuchten bij het zien van de vakken Nederlands, rekenen en Engels.

“Saai”, roept er één.
“Nederlands heb je toch helemaal niet nodig als ik werk?”
“Ik ben Nederlands, dus dat kan ik echt wel”.
“Nederlands als vak is echt achterhaald”.
“Joh, solliciteren doe ik gewoon via een appje”
“Ik kan echt wel een brief schrijven!”

Dit zijn opmerkingen die we regelmatig voorbij horen komen. Ook collega’s zien het regelmatig als een achterhaald iets om studenten met Nederlands lastig te vallen. “Dat hebben ze al gehad of is dat nog nodig? Het gaat toch om de praktijk?”,  hoor ik regelmatig in de wandelgangen.

Zo ontstond een idee. Naast het feit dat we studenten zelf hun koers willen laten bepalen, wat wil ik leren en hoe? Willen we Nederlands laten aansluiten bij de beroepspraktijk. Als je als student bijvoorbeeld wilt leren om een website te bouwen, leer je ook hoe je een webtekst schrijft, hoe je de foto’s maakt voor op de website, hoe je  sociale media koppelt, hoe je zorgt dat er geen fouten in je teksten staan, hoe web-statistieken werken, hoe een zoekmachine werkt, enz. Zonder dat de student het beseft, is hij of zij met meerdere vakken bezig, waaronder Nederlands.

Dit idee wordt door vier mensen gedragen. De vier docenten Nederlands die lesgeven aan de groene opleidingen van Helicon mbo in Den Bosch. Docenten die meer willen, die uit de negatieve cirkel willen stappen van onmogelijkheden en elkaar willen uitdagen in mogelijkheden. Docenten met passie. Die sprankelen van ideeën en meer uit hun onderwijs willen halen. Die meer mogelijkheden zien, die durven en van de geijkte paden willen afdwalen. Die geïnspireerd zijn door andere collega’s die durven. Die zien dat Nederlands veel meer kan zijn dan alleen grammatica, spelling lezen en luisteren. Die elkaar uitdagen en elkaar inspireren om verder te denken en een stap meer te doen. Met zijn vieren zijn we pioniers. Alleen zijn we mensen die willen en ideeën hebben, samen met deze collega’s ben ik in staat om meer uit mezelf  en ook meer uit mijn studenten te halen.

Over de blogger

John Doe

Mvananholt

Helicon Opleidingen | MBO
Mijn naam is Marjo van Anholt - Carels. Sinds 2016 ben ik werkzaam als docent Nederlands bij Helicon mbo 's-Hertogenbosch. Daarnaast heb sinds 2013 mijn eigen coachingspraktijk Twinke…

Plaats een reactie

Andere blogposts