Blog: ‘Mijn eerste online LOF-lab’ – door Gerda Haan

Nieuwe ideeën realiseren in je eigen onderwijsomgeving, en misschien zelfs buiten je eigen school, is een hele uitdaging. Daarom worden de leraren die een LOF-traject volgen niet alleen met budget, maar ook met begeleiding ondersteund. Zo krijgen leraren bijvoorbeeld begeleiding van een LOF-coach tijdens de LOF-labs. Dit zijn drie verplichte bijeenkomsten die de springplank vormen voor het idee en de persoonlijke ontwikkeling van de leraar. Vanwege het coronavirus moesten de LOF-coaches echter op zoek naar een alternatief voor de live labs. LOF-coach Gerda Haan deelt haar ervaringen in deze blog.

“In deze bijzondere tijd waarbij we veel aan huis gekluisterd zijn, is de vorm van ons normale werk en het coachen van LOF-deelnemers aan verandering onderhevig. We zoeken naar nieuwe en passende vormen om contact te maken.

Zo ging ik op zoek naar een alternatieve vorm waarin ik mijn LOF-deelnemers (pioniers) zo goed mogelijk kon begeleiden en ondersteunen. Een vorm waarbij er ruimte is voor interactie en het inbrengen van vragen. Mijn eerste online LOF-lab via Teams was hiermee een feit.

Met mijn camera aan en PowerPoint gedeeld via het scherm ging ik van start. Ik had mijn leraren ter voorbereiding van dit lab een aantal ‘Rake Vragen’ (systemisch werk op een praktische manier) gesteld. Deze vragen en antwoorden kon ik mooi als introductie en inleiding van mijn digitale sessie gebruiken. Er volgde een antwoord dat betrekking had op alle pionierende leraren. Zo ontstond er verbondenheid tussen de pioniers en konden we op dit niveau overeenstemming (h)erkennen en ontwikkelingsstappen formuleren.

Psychologische-niveaus-van-verandering-Dilts-en-BatesonVervolgens gingen we aan de slag met het Dilts/Bateson model. Een praktisch model waarmee we elkaar vragen stelden en deze om de beurt behandelden. Degene die werd bevraagd kon daarbij gaan staan en virtueel de zes stappen van het pad zetten. In dit model komen verschillende niveaus aan bod, waarbij elk niveau een functie heeft om het lager liggend niveau aan te sturen. Het schema wordt ook vaak als een ijsberg getekend en waarbij de niveaus worden omgedraaid en alleen omgeving e gedrag boven de waterlijn uitsteken.

Je krijgt met de vragen die je bij elk niveau stelt inzicht in de werking van de gedachten en gedragspatronen van de ander. Er wordt duidelijk welke overtuiging of waarde hem of haar stimuleert of belemmert om effectief te zijn, succes te hebben en uiteindelijk te zijn wie hij of zij is.

 Een leuke en effectieve werkwijze, zo bleek uit de enthousiaste reacties van mijn pioniers. Het bracht de leraren in de juiste mood om een interactieve en succesvolle coach sessie te ervaren. Fijn om in deze uitzonderlijke tijden een alternatief te hebben gevonden voor onze live bijeenkomsten. Een prima aanvulling op mijn werkwijze als LOF-coach. Maar stiekem hoop ik dat we bij het volgende LOF-lab toch weer gewoon met alle deelnemers bij elkaar in een ruimte ideeën en inspiratie kunnen uitwisselen.”