Leraren als onderwijsontwikkelaars

De leraar-onderzoekers van het LOF hebben sinds de start van LOF jaarlijks onderzocht hoe het LOF bijdraagt aan de ontwikkeling van leraren en krachtig leraarschap. De resultaten en een samenvatting van drie jaar onderzoek lees je terug in de publicatie ‘Leraren als onderwijsontwikkelaars’. De publicatie brengt de inzichten in kaart uit het po, vo en mbo en vertaalt deze inzichten naar lessen voor leraren en schoolleiders die aan de slag willen gaan met onderwijsontwikkeling.

Een samenvatting van het onderzoek verscheen eerder in een infographic.

Leraar in de hoofdrol

LOF richt zich op individuele leraren die zich vanuit een eigen leerproces dienstbaar willen maken aan de duurzame ontwikkeling van het onderwijs binnen hun schoolcontext. Het onderzoek is uitgevoerd door leraar-onderzoekers. Voor de onderzoeken werd jaarlijks een enquête onder alle LOF-leraren gehouden. Daarnaast deden de leraren verdiepend onderzoek naar de rol van netwerken en netwerkontwikkeling en naar duurzame implementatie van LOF-initiatieven in de school.

Meer weten over LOF-onderzoek?

Lees ook de andere onderzoeken van de LOF-leraren.