Lerares Linda Vaessen: Lezen kan zo verrijkend en leuk zijn, ook voor leraren!

Lerares en taal/leesspecialist Linda Vaessen traint leraren om op een andere, rijkere manier leesonderwijs te geven. Met haar aanpak ´Door lezen de wereld te ontmoeten´ is begrijpend lezen geen los vak meer. Dat zorgt niet alleen voor meer gemotiveerde leerlingen, maar ook leraren zelf vinden dat verrijkend. En dat is mooi meegenomen.

Linda Vaessen, lerares op basisschool Hulsberg in Limburg, werkt al meer dan 18 jaar met plezier in het onderwijs. Ze is een gepassioneerd lezer en daar heeft ze haar specialisatie van gemaakt. Nu maakt ze niet alleen van haar eigen leerlingen enthousiaste en betere lezers, maar inspireert ze ook collega‘s om rijk leesonderwijs te geven. Het levert haar veel werkplezier en voldoening. Haar motto: denk in oplossingen.

Hoe kwam je terecht bij LOF?

‘Wij wilden op onze school de leesmotivatie aanpakken. Want ondanks mooie leesactiviteiten, lazen weinig leerlingen zelf een boek. Ik heb onderzoeken bestudeerd en studiedagen gevolgd. Zo ontstond mijn aanpak: Door lezen de wereld ontmoeten (DLDWO). Ik werd op het spoor van LOF gezet door een onderwijsadviseur van ons Scholenbestuur Innovo. Mijn directeur heeft me gestimuleerd subsidie aan te vragen zodat ik mijn idee verder kon uitwerken. Zij heeft mijn ambitie omarmd en gefaciliteerd, ik hoefde haar niet te overtuigen. Daar ben ik heel dankbaar voor!‘

Kun je in 3 zinnen jouw LOF-initiatief uitleggen?

‘Mijn initiatief speelt in op de behoefte om begrijpend lezen niet meer als los (en saai) leesonderdeel te oefenen. Ik zocht naar een aanpak die leerlingen leert te na denken over alles wat ze horen, zien en lezen zodat ze door voorlezen, zelf lezen, luisteren en gericht kijken de wereld ontmoeten. Ik train en coach leraren om zich deze aanpak eigen te maken, door samen lessen voor te bereiden en te evalueren. Dat versterkt hun competentiegevoel en brengt ze in hun kracht.‘

Wat merken collega’s op school ervan?

‘Ik heb mijn collega’s getraind en gecoacht en zij hebben mij zien groeien in die rol. We delen tips, goede lesvoorbeelden en teksten op een Padlet-pagina en op Facebook. Collega’s van andere scholen binnen ons bestuur weten mij steeds vaker te vinden met vragen over taal- en leesonderwijs. Ik ben nu wel minder op mijn eigen school aanwezig omdat ik meer trainingen geef.‘

Hoe heeft jouw LOF-project het onderwijs op jouw school veranderd?

‘Begrijpend lezen staat wel nog op het rooster, maar in die tijd lezen we nu teksten die aansluiten bij wereldoriëntatie. Elke tekst heeft een scherp geformuleerd lesdoel, waarbij we uitgaan van de denkvaardigheden uit de taxonomie van Bloom. Leerlingen benutten hun voorkennis en leren strategieën en vaardigheden als gereedschap te gebruiken. Ze begrijpen zo veel beter waarom ze een tekst lezen en wat ze eraan hebben. Leraren werken losser van de methode, ze zoeken zelf boeiende en rijke teksten. In de praktijk werkt het zo dat leerlingen in wisselende groepjes lezen, discussiëren en de inhoud verwerken. Dat gebeurt met doelbewust gekozen werkvormen, zoals een samenvatting, tijdbalk of Venndiagram. Het resultaat is dat leerlingen gemotiveerder zijn om te lezen, ze zijn meer betrokken. En dat geldt ook voor de leraren. Eerlijk is eerlijk: het kost je wat meer tijd omdat je zelf geschikte teksten moet zoeken. Inmiddels hebben we wel een database van teksten die passen bij onze thema’s. De volgende stap is dat we formatief evalueren willen inzetten bij DLDWO. Zo kunnen we beter afstemmen op verschillen tussen leerlingen en ze verder helpen.‘

Wat levert het LOF-traject jou persoonlijk op en heb je nog tips voor andere pionierende leraren?

‘LOF kwam precies op het goede moment op mijn pad. Ik was me juist aan het bezinnen op mijn toekomst, had diverse opleidingen gevolgd voor coaching en leesonderwijs. Ik wilde die kennis natuurlijk ook graag in de praktijk brengen. Dankzij de LOF-subsidie is dat gelukt en maak ik mijn ambitie waar: als trainer en coach collega’s helpen om de denkontwikkeling, leesmotivatie en opbrengsten van hun leerlingen te verbeteren. Mijn tip voor leraren is eigenlijk hetzelfde wat we onze leerlingen leren: of het nou gaat om een potlood met een gebroken punt, een losse veter of een ruzie: er is altijd een oplossing. Laat je niet ontmoedigen, denk creatief en out-of-the-box.‘

Lees meer over het LOF-initiatief van Linda Vaessen.