LOF-coach Antoinette Donkers: ‘Leraren zijn de spil in onderwijsinnovatie’

Als coach van LOF-leraren heeft Antoinette Donkers al heel wat mooie onderwijsvernieuwingen voorbij zien komen. Ze helpt leraren scherp naar hun eigen project te kijken, stelt kritische vragen en geeft persoonlijke coaching. ‘Zo krijgen leraren meer lucht en vertrouwen in hun traject. Belangrijk, want zij zijn de spil in onderwijsinnovatie.‘ Vijf vragen aan een gedreven leraar en coach.

Antoinette Donkers is leraar speciaal onderwijs bij Hub Noord-Brabant, locatie Veghel. Tien jaar geleden startte zij als coach en heeft zij na verschillende opleidingstrajecten al heel wat coach-kilometers gemaakt. Zo combineert ze twee passies: voor de klas staan èn ondersteunen en begeleiden van collega’s. Haar drive: ‘Het onderwijs een stukje mooier maken, dat is waar ik het voor doe!’

Waarom ben jij LOF-coach geworden?

‘Ik hou van onderwijs, innovatie en zet graag mensen in hun kracht, dus de rol als LOF-coach zit me als gegoten. Ik ben ervan overtuigd dat leraren de spil in onderwijsinnovatie zijn. Zij hebben vaak geweldige ideeën. Als ze het vertrouwen krijgen, met een goede mix van tijd, ruimte, goede begeleiding en financiële middelen, dan ontstaan er krachtige onderwijsvernieuwingen. Dat maakt dat je met plezier kunt werken in het onderwijs. En dat moet ook want kinderen leren het meest van een gelukkige leraar.’

Wat hebben leraren aan een LOF-coach?

‘Als LOF-leraar krijg je natuurlijk steun van je eigen organisatie om iets nieuws te ontwikkelen. Maar het is ook goed als er iemand van buiten meekijkt en kritische, open vragen stelt. Daardoor ga je nog dieper nadenken over je eigen project. Het LOF-traject is een leertraject met verschillende fases. Er komt altijd een moment dat je in een dip terecht komt of tegen een uitdaging aanloopt. Een steuntje in de rug kun je dan wel gebruiken. Bijvoorbeeld van  collega’s, je leidinggevende of de LOF-coach. Coaching helpt leraren om meer lucht en vertrouwen in hun traject te krijgen.‘

Wat is jouw aanpak?

‘In ieder traject organiseren we verschillende bijeenkomsten, soms ook met de leidinggevenden erbij. We bespreken openlijk de lastige momenten. Dat helpt om een stap verder te komen. Verder zet ik verschillende werkvormen in en volg ik de ontwikkelprincipes van het LOF, zoals ‘Kijk door een innovatiebril in plaats van een projectbril’ of ‘Groot denken, kleine stappen zetten’. Er zijn LAB-bijeenkomsten waar het bruist en borrelt als veel innovatieve leraren samenkomen. Ook het begeleiden van de expeditiegroepjes, leraren die van en met elkaar leren gedurende het LOF-traject, is erg leuk en motiverend. Leraren vragen regelmatig of ze de werkvormen ook bij hen op school mogen gebruiken, mooi toch!’

Welke inspirerende lerareninitiatieven ben je tegengekomen als LOF-coach?

‘Ik geniet enorm van scholen waar leraren de kans krijgen om iets te ondernemen. Vaak bruist het, er hangt een fijne, open sfeer. Het is mooi om hier een steentje aan bij te mogen dragen. Ik heb tot nu toe al meer dan 20 leraren begeleid. Ik hoor nog regelmatig van hen. Een van de mooie voorbeelden is Monique Stienstra van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen met haar project ‘Vaardig naar het VO’. Inmiddels is de school gestart met Intermezzo, een tussenjaar om de overstap tussen po en vo te verbeteren. Het kwam onlangs op tv in het KRO-NCRV programma De Monitor. Rob Adriaens heeft met zijn LOF-subsidie de GEO Future-scholen op de kaart gezet. Op deze scholen werken leerlingen aan grote en actuele vraagstukken, bijvoorbeeld ‘Hoe passen we onze samenleving aan de steeds hogere levensverwachting aan?’ Het is een mooie aanwinst voor het onderwijs. En Femke Bartels, leraar po, heeft prachtige vervolgstappen kunnen zetten rondom het thema mediawijsheid en ook dat groeit nog steeds door! Lees er meer over in de longread Mediawijsheid is geen kwestie van losse impulsen. Eén van de doelstellingen bij het LOF is duurzaamheid, dat je verbinding zoekt met collega’s en ideeën deelt. Lianne Bonte, leraar op een sbo-school heeft hierin bijzondere stappen gezet. Lees haar inspirerende blog: https://www.lerarenontwikkelfonds.nl/delen-dat-heb-ik-gedaan/

Wie verdient volgens jou extra LOF?

Ik was bij de officiële lancering van het platform https://lerendoenmaken.nl, een leergang digitale geletterdheid voor leerlingen in het po. Dit LOF-project was een initiatief van leraar Antoon van Geffen. Hij is op 1 november 2017 met pensioen gegaan en mede dankzij de LOF-subsidie is het hem gelukt om jaren werk te borgen in een low-budget website. Na zijn pensioen is hij er nog steeds bij betrokken en dat verdient extra lof!