LOF-leraar Rob Adriaens: ‘Ik wilde de leerlingen laten nadenken over de wereld waarin ze willen leven’

Rob Adriaens is docent aardrijkskunde op middelbare school Het Streek in Ede. Vier jaar geleden begon hij samen met collega’s Geo Future School, een vakoverstijgend lesproject waarin leerlingen aan allerlei toekomstvraagstukken werken. Rob is altijd bezig met hoe dingen beter kunnen. Bovenal wisselt hij graag kennis en inzichten uit, waardoor zijn project niet onopgemerkt bleef. Het project draait inmiddels op ruim 30 scholen.

Rob Adriaens

‘Onderwijs is bedoeld om leerlingen voor te bereiden op de toekomst, maar in het onderwijs zelf zit de toekomst eigenlijk nergens verstopt. Ik wilde leerlingen laten nadenken over de wereld waarin ze willen leven en welke kant het op kan gaan. Ze krijgen allerlei losse vakken, maar nergens wordt het verband duidelijk gemaakt. Tegelijk komt er meer behoefte aan mensen met een brede kijk op de wereld. Zo ontstond het idee voor Geo Future School, een vakoverstijgend lesproject waarin leerlingen met vragen bezig zijn als ‘hoe ontwerp je een duurzaam schoolgebouw’ tot ‘hoe wordt de geschiedenis van de Grebbelinie weer interessant voor jongeren’. Bij iedere module hebben we een externe samenwerkingspartner, van de gemeente tot het KNMI of een energiebedrijf.’

‘Ook de school heeft geïnvesteerd door lesuren beschikbaar te stellen’

Tijd is geld

‘Het grootste obstakel bij mijn project was tijd, omdat er nieuwe lesmodules ontwikkeld moest worden naast ons reguliere werk als docent. Daarin is LOF een geweldige opening geweest, omdat er budget kwam. Toen dacht ik: yes, we hebben erkenning én geld. Daardoor kon ik docenten vragen om mee te schrijven aan de lesmodules en ik kon ze er iets voor teruggeven. Dat heeft het project een boost gegeven. Ook de school heeft geïnvesteerd door lesuren beschikbaar te stellen. We zijn met de brugklassen begonnen, maar het spreidt zich nu langzaam uit naar hogere klassen.’

De tijdgeest mee

‘Als eerste stap hebben we onze plannen op papier gezet en een bijeenkomst georganiseerd. We hebben mensen uit het bedrijfsleven en andere instellingen uitgenodigd en gevraagd wat ze van het idee vonden. We legden het voor aan schoolleiders en docenten. De reacties waren zo enthousiast dat we al snel beseften dat we ermee door moesten gaan. We hebben de tijdgeest mee: er is in het onderwijs veel behoefte om buiten de gebaande paden te gaan, en iets vakoverstijgends te doen waarbij ook partijen van buiten de school worden betrokken.’

Gratis

‘Het idee voor de Geo Future School heeft zich als een olievlek verspreidt de afgelopen jaren: ruim 30 andere scholen doen nu mee. Er zijn veel mensen bij ons op school op bezoek geweest om te zien hoe we dat hier aanpakken. Daardoor is het gaan leven en kregen we veel gratis reclame. Paul Rosenmöller van de VO-raad schreef er een stuk over op zijn website. Er kwam een Tweede Kamerlid langs, we hebben met artikelen in vakbladen gestaan en ook de bedrijven en instellingen waar we mee samenwerken delen enthousiast verhalen over de projecten.’

Je idee is nooit af

‘Mijn belangrijkste les als onderwijspionier is dat je nooit moet denken dat je idee af is. Wij zijn voortdurend bezig om nieuwe inzichten aan de modules toe te voegen. Het laatste jaar verbeterden we het formatief toetsen: zorgen dat we het leren centraal stellen en niet het toetsen. Veranderingen gaan altijd heel langzaam: je moet veel mensen meekrijgen en er komt altijd tegengeluid. Dat laatste is overigens goed. Met kritiek moet je wat doen: ga in gesprek met dwarsliggers, zodat zij gaan zien wat de meerwaarde voor hen is.’

‘Mijn belangrijkste les als onderwijspionier is dat je nooit moet denken dat je idee af is.’

Het succes van Rob

‘Rob is een leraar met zowel lef als strategisch geduld’, vertelt Wilfred Nep, rector van de Christelijke Scholengemeenschap Het Streek in Ede. ‘Innovatie gebeurt niet in drie weken en Rob snapt dat. Geo Future School kwam als een inspirerend idee en draait nu op ruim 30 scholen.’ Dat stemt rector Nep trots. De LOF-subsidie gaf het project een enorme boost, als school hadden ze daar nooit zelf zo’n bedrag voor vrij kunnen maken. ‘Rob is inmiddels teamleider, want het was duidelijk dat hij alles wat daarvoor nodig was in huis had.’