LOF-onderzoek levert verbinding op. LOF-leraren uit het vo en mbo met elkaar in gesprek

Onderzoeksblog geschreven door Dirkjan van den Berg (LOF-leraar) en Iris Nicolasen (LOF-onderzoeker).

In gesprek met elkaar: LOF-leraar uit het vo en LOF-onderzoeker uit het mbo

LOF-onderzoek
Op dit moment doen LOF-onderzoekers uit het primair, voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs onderzoek naar de invloed van een door leraren geïnitieerde innovatie op hun professionalisering van
(LOF-)leraren. Daarom zijn er het afgelopen jaar twee keer voor het LOF-onderzoek interviews afgenomen met in totaal zo’n 32 leraren uit het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Eén van de docenten die we hebben gesproken is Dirkjan van den Berg. Dirkjan is geschiedenisleraar in het voortgezet onderwijs die in het tweede jaar van zijn LOF-traject zit. In maart 2020 en in januari 2021 is Dirkjan geïnterviewd door mijn collega’s. We horen van veel geïnterviewde docenten terug dat zij deze interviews als waardevol hebben ervaren. Ook binnen de onderzoeksgroep wordt deze mening gedeeld. Ik ga in gesprek met Dirkjan om te bespreken wat deze interviews hem en mij hebben opgeleverd.

Het eerste interview

De interviews die Dirkjan het afgelopen jaar heeft gehad met LOF-onderzoekers zijn volgens Dirkjan een leuke manier om even stil te staan bij wat je allemaal doet. Het dwingt je tot nadenken omdat je uit gaat leggen aan docenten die je niet kent wat je nu aan innovatie doet en wat dit bijdraagt aan je ontwikkeling als docent. Dirkjan vertelt dat het eerste interview dat hij met mijn collega’s had ongeveer halverwege zijn tweejarige LOF-traject plaatsvond. Tijdens dit interview is vanuit het LOF-onderzoek een Padlet gemaakt met een tijdlijn van de ontwikkeling van de leraar en zijn innovatie tot op dat moment. Ook kregen korte- en lange termijn doelen voor de toekomst een plek in de tijdlijn. Deze tijdlijn heeft Dirkjan vervolgens zelf aangepast en als communicatiemiddel gebruikt naar zijn vakgroep en directie om te laten zien; wat heeft hij gedaan, waar staat hij nu en hoe hij verdergaat. Handig om je school te laten zien waar je op dit moment staat in de ontwikkeling van de innovatie.

Het tweede interview

Het tweede interview met LOF-onderzoekers vond plaats in januari 2021, richting het einde van het LOF-traject van Dirkjan. Hij worstelde toen met de vraag: Hoe verder nadat het LOF-traject is afgerond? Hij wilde de directie bij de borging van zijn innovatie betrekken. Dit is van invloed geweest op wat Dirkjan en zijn collega nu hebben ingezet: een aanvraag voor geld en tijd vanuit de school zelf om zijn innovatie uit te rollen binnen de school. Dus geen subsidie van LOF, maar de school zelf die in de innovatie gelooft en hier geld en tijd voor vrijmaakt. Hoe mooi is dat! Of deze aanvraag wordt gehonoreerd hoort Dirkjan snel…

Verbinding

In het gesprek tussen Dirkjan en mijzelf komt naar voren dat de interviews je als leraar aan het denken zetten. De vragen zijn prikkelend, je wordt gedwongen om even stil te staan bij alles wat je al hebt bereikt en waar je nog naartoe wil. Deze interviews hebben natuurlijk uiteindelijk als doel om antwoord te geven op de hoofdvraag van ons LOF-onderzoek. Maar het levert ons ook nog wat anders op: verbinding. Als mbo-docent spreek ik weinig leraren uit het voortgezet onderwijs, terwijl we ontzettend veel van elkaar kunnen leren. Wanneer Dirkjan en ik het gesprek over de interviews hebben afgerond, vloeit ons gesprek als vanzelf over op de inhoud van de innovatie. Wat blijkt? Binnen de mbo-school waar ik werk zijn we met precies hetzelfde bezig als waar Dirkjan met zijn school mee bezig is: Het leren (en denken) van de leerling/student zichtbaar maken. LOF verbindt, vergroot je netwerk en laat zien dat je niet alleen bent. Laten we die verbinding blijven zoeken, interesse tonen en in gesprek blijven met elkaar. Dan komen we verder.

Iris Nicolasen & Dirkjan van den Berg

Meer weten over LOF-onderzoek? Bekijk de onderzoekspagina.