Pionieren in het mbo, zó doe je dat

Ben jij een actieve mbo-docent en heb je interesse in het innoveren van jouw onderwijs? Meld je dan aan voor het online LOF-lab op maandag 29 juni van 16.00 – 17.00 uur.

Tijdens het LOF-lab ‘Pionieren in het mbo, zó doe je dat’ krijg je inspiratie en tips om in jouw school een innoverend project te beginnen.

Drie enthousiaste mbo-docenten presenteren het vernieuwende project wat zij met ondersteuning van LOF (LerarenOntwikkelFonds) hebben uitgevoerd op hun school. Karolien Noort en Saira Mohammad werken beiden op een mbo school in de Randstad. Met hun LOF-project willen ze hun leerlingen op eigentijdse wijze activeren voor de lesstof. Menno de Kreij is docent sport aan de ROC van Amersfoort en zijn LOF-project gaat over het geven van feedback door leerlingen aan elkaar tijdens de sportlessen.

Karolien Noort: “Studenten leren door te doen en te ervaren, dat is mijn visie! Ik wil graag een pop-up store organiseren wat een leerwinkel is voor alle opleidingen van de afdeling Handel waar ik werkzaam ben. Met als doel meer integratie van de theorie in de praktijk. Hoe kan ik dit organiseren en wat is daar voor nodig? Dit en meer vertel ik tijdens het online LOF-lab”.

Saira Mohammad: “Mijn project heet uitdagend Engels in het mbo. Al jaren wordt het Engels onderwijs door mbo studenten in de JOB monitor als onvoldoende uitdagend beoordeeld. Met dit gegeven in het achterhoofd heb ik geprobeerd een uitdagend curriculum voor mijn studenten applicatie ontwikkeling te ontwerpen. Ik combineer beroepsgerichte projecten, generiek gepersonaliseerd Engels en activerende spreekoefeningen. Tijdens het LOF-lab deel ik de opzet van mijn curriculum met jou. Een opzet die eenvoudig binnen alle mbo opleidingen kan worden toegepast. Ik deel ook hoe ik dit curriculum online vormgeef in tijden van Corona en zeer waarschijnlijk ook daarna.”

Menno de Kreij: “Al 4 sportdocenten hebben tevergeefs getracht onze eerstejaars-studenten te boeien voor het vak Anatomie. Onze oplossing: géén docent maar een vierdejaars voor de klas! Lessen bestaan uit 45 min. theorie over spieren, gevolgd door 45 min. praktijk waarin die spieren belast worden met training. Kleine groepjes (1 op 4), veel binding, veel leerkansen en heel veel peercoaching zorgen voor optimaal leren bij 1e én 4e jaars studenten Sport & Bewegen. De uitdaging voor mij is om die peercoaching ook effectief te laten zijn… Dat was een hele klus!”

Meld je aan

Heb je belangstelling? Meld je dan aan via lof@caop.nl o.v.v. LOF-lab Pionieren in het mbo. Deelname is gratis en vindt plaats via Teams.