Ik ontwikkel… Speciale Aandacht in het reguliere basisonderwijs

Ik ben Annejan Mieras, werkzaam als klassenleerkracht op de Vrijeschool Widar in Delft.

Vorig schooljaar liep ik behoorlijk tegen mijn grenzen aan. Het begeleiden van een aantal leerlingen in mijn groep met een gedragsvraagstuk en de vele moeizame gesprekken met ouders hadden zijn tol geëist. Toen ik informatie van het LOF tegenkwam wist ik wat ik als leerkracht graag zou willen ontwikkelen: een vorm van passend onderwijs waarin leerling ouder en school constructief samenwerken. Zo ontstond het idee voor het SpA-project: Speciale Aandacht in het reguliere basisonderwijs.

Ik-ontwikkel...-Speciale-aandachtIk droeg mijn groep twee dagen per week over aan een nieuwe collega en ging aan de slag. Na een korte periode van oriënteren, inlezen en gesprekken, deed er zich op de kleuterafdeling een acute hulpvraag voor: drie leerlingen gingen steeds tegen de stroom in. Ik besloot hen als groepje te gaan begeleiden en wekelijks een ouderbijeenkomst te organiseren. Het besluit om ‘in het diepe te springen’ heeft het project enorm versneld en verrijkt. Omdat het een ‘pilot’ was voelde ik me vrij om allerlei werkvormen uit te proberen en passend te maken. Ik leerde dat niet alles hoeft te lukken om er toch veel van te leren. We zette positieve stappen maar ik merkte ook dat pionieren best eenzaam kan zijn. Ik verwerkte de ervaring in een nieuw SpA-traject en betrok de IB-er er actief bij.

Deze keer gingen we aan de slag met zes leerlingen uit groep 3 en 4. Zij kwamen met hun ouder wekelijks een ochtend bij elkaar om gericht aan eigen doelen te werken. Het waren pittige dagen met weer veel nieuwe inzichten.

Na twee SpA-trajecten, diverse boeken en vele gesprekken is ons duidelijk hoe waardevol de leerlinggesprekken zijn en hoe belangrijk het is om naast de ouder te gaan staan. Bij de verdere ontwikkeling het SpA-traject zal daar de nadruk op komen te liggen. Een verrassende wending in een leerzaam en inspirerend proces.

Ondertussen blijkt ook het duo-schap zijn vruchten af te werpen: samen een groep doen levert heel wat nieuwe inzichten op.

Ook een goed idee? Meld jouw initiatief aan!

Over de blogger

John Doe

Annejan Mieras

De Vrije School Widar | PO
Ik ben geboren en getogen in Amsterdam. Na de vrijeschool ben ik aan de TU-Delft bouwkunde gaan studeren. Ik studeerde af op het ontwerp voor een basisschool. Dat was in die tijd ee…

Plaats een reactie

Andere blogposts