Ik ontwikkel… toekomstgericht onderwijs

Mijn naam is Rudger Minnee. Ik ben leerkracht op de S.O. Mulock Houwerschool. Opgeleid tot gedragsspecialist (master Special Education Needs) en specialist 21e eeuws leren (post-HBO). Ik ben een nieuwsgierige, enthousiaste leerkracht en haal energie uit het creëren van nieuwe dingen. Ik geef presentaties over 21e eeuwse vaardigheden op scholen en beurzen, zoals op de NOT2017 of bij verschillende schoolbesturen.

Wat inspireerde je bij je onderwijsontwikkeling?

Ik ontwikkel... toekomstgericht onderwijs

De wereld is de afgelopen twintig jaar in rap tempo veranderd. De opkomst van het internet en de daar bijbehorende digitalisering en technologische vooruitgang zorgt ervoor dat de industriële samenleving die wij kennen langzamerhand verdwijnt. De nadruk ligt tegenwoordig meer op het bieden van dienstverlening, het gebruiken van ICT, sociale media en het uitwisselen van kennis. Zodoende worden er In de toekomst specifieke vaardigheden van onze leerlingen verwacht. Vaardigheden als ‘kritisch denken’, ‘probleemoplossend vermogen’ en ‘creatief denken’. Al deze vaardigheden zijn gebundeld in één overkoepelend begrip, ‘21e eeuwse vaardigheden’. Maar hoe pas je die vaardigheden concreet in de klas toe?

Waar ga je naartoe (doel)?

Ik ben van mening dat, voor het aanbieden van 21e eeuwse vaardigheden in de klas, het hele onderwijs niet op de schop hoeft. Kleine aanpassingen in bijvoorbeeld lessen wereldoriëntatie, of een leuke lessenserie kan al veel bijdragen. Elke grote verandering begint immers bij kleine aanpassingen! Met deze visie in het achterhoofd ben ik, samen met een aantal collega’s, vorig jaar www.toekomstklas.nl gestart. Een website waar leerkrachten lessuggesties en werkvormen omtrent 21e eeuwse vaardigheden kunnen vinden en delen. Mijn uiteindelijke doel is van toekomstklas een breed gedragen platform te maken, waardoor een netwerk wordt opgebouwd van enthousiaste leerkrachten die samen de invoering 21e eeuwse vaardigheden in het onderwijs een feit maken.

Waar haal je de tijd vandaan?

Ik heb eens per 2 weken een dag de tijd om aan toekomstklas te werken. Daarnaast gebruik ik veel ‘eigen’ uren. Maar dat staat in het niet tegenover alle deuren die toekomstklas voor mij heeft geopend.
Ben jij nou ook enthousiast over toekomstgericht onderwijs? Ik ga graag in gesprek! Heb je een goed idee, een visie, een les, opmerking of kunnen wij iets voor elkaar betekenen? Neem contact op! Of kijk op www.facebook.com/toekomstklas en praat mee!

 

Ook een goed idee? Meld jouw initiatief aan!

Over de blogger

John Doe

Rudger Minnee

ZMOK School Dr Dqr Mulock Houwer | PO
Rudger Minnee is leerkracht cluster 4 en gedragsspecialist (master SEN). Na de opleiding specialist 21e eeuws leren (post-hbo) startte hij www.toekomstklas.nl

Plaats een reactie

2 reacties

  1. Beste collega’s,

    Wanneer we echt iets van de grond willen krijgen (ontwikkelen) wat het onderwijs verschrikkelijk hard nodig heeft (meer individuele aandacht voor onze leerlingen, meer tijd voor lesvoorbereiding en nawerk, minder leerlingen in een klas en minder lesuren per week voor de onderwijswerker) dan is er maar één middel om dat te bewerkstelligen:
    STAKEN !!!!!!

    Staken verdient lof !

Andere blogposts