Ontwikkelingsvoorsprong

Ik ben Alma Rikkerink, werkzaam als onderbouwcoördinator en kleuterjuf op daltonschool ’t Schöppert in Hengelo. Vorig jaar heb ik mijn de masteropleiding Leren en Innoveren afgerond rondom het thema: jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

Ieder kind wil gezien worden en elke dag iets nieuws leren op school! Ik merk dat lang nog niet alle (hoog)begaafde leerlingen met plezier naar school gaan en een positief zelfbeeld hebben ontwikkeld. Vroegsignalering (herkenning) vanaf de baby- en peutertijd is dan ook nodig. Deze groep kinderen heeft behoefte aan het leren doorzetten als het lastig wordt en het mogen maken van ‘fouten’. Daarvoor is een passende leeromgeving nodig, zodat alle jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong het gevoel hebben dat ze mogen zijn wie ze zijn (erkenning).

Om de begeleiding van peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te verbeteren, gaan leerkrachten en peuterleidsters elkaar ontmoeten en vervolgens samen onderzoeken wat nodig is op het gebied van ‘herkennen en erkennen’ van de behoeften van deze doelgroep. Is dat samen een visie op deze doelgroep te ontwikkelen? Kennis van leidsters en leerkrachten vergroten? De huidige observatiesystemen aanpassen? Een overdracht organiseren van peuters naar basisschool? Activiteiten en bijbehorende doelen afstemmen?

Mijn initiatief richt zal zich vooral richten op het verbeteren van de houding, kennis en vaardigheden van de leerkracht/leidster ten opzichte van de begeleiding van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

Over de blogger

John Doe

Alma Rikkerink

Basisschool 't Schoppert | PO
Mijn naam ik Alma Rikkerink en ik ben zo'n 18 jaar werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs binnen Primato Hengelo. Wat kan ik voor het onderwijs in de toekomst betekenen? Het mo…

Plaats een reactie

Andere blogposts