Ouderbetrokkenheid (pitch)

Dit ben ik:

Mijn naam is Henrike Wansink, 25 jaar en werkzaam in het PO. Ik ben getrouwd met Erik en in verwachting van ons eerste kindje.

Daarom ga ik dit doen (waarom):

Het is februari 2016. Ik ben net klaar met de Universitaire Pabo en ik ben aangenomen om les te geven in een van de kleutergroepen van basisschool Het Startblok in Harderwijk. Het startthema voor de kleuters is ‘ziek zijn’. Kinderen leren het beste wanneer ze dingen zien en ervaren. Hier hoort toch een bezoekje naar een ziekenhuis, dokter of apotheek bij. Maar helaas… Het Sint-Jansdal ziekenhuis doet hier niet aan mee. Wanneer ik de apotheek bel, vertellen ze dat ze geen schoolbezoeken doen. Alleen wat pillendoosjes mogen we op komen halen. Mijn plannetje om de kinderen echt even te laten ervaren hoe alles er aan toe gaan in ‘real life’ valt zo in duigen. Hoe nu verder? Ik plaats een oproepje in de nieuwsbrief van onze klas. En gelukkig komt daar toch een reactie van een ouder. Ze werkt bij De Landstede en we zijn welkom om in het verpleeglokaal te komen kijken en ervaren. De studenten van de Landstede helpen de kinderen en begeleiden ze tijdens de activiteiten (even in het hoog-laagbed liggen, rolstoel rijden, arm verbinden, temperaturen, baby-pop in bad doen). Uiteindelijk was het een fantastische morgen met enthousiaste en betrokken kinderen.

Het punt is dat dit niet mogelijk was geweest zonder de betrokkenheid en passie van deze ouder. En er zijn veel van dit soort momenten waarop ik toch merk dat je (vooral als beginnende leerkracht) nog niet zoveel connecties heb en bronnen waar je uit kunt putten om iets te organiseren of iemand uit te kunnen nodigen. En dat, terwijl er zoveel ouders zijn met prachtige talenten/passies/hobby’s/beroepen/enzovoort. Ook zijn er veel ouders die het leuk vinden om iets te kunnen vertellen over hun talenten en passies. Wat laten we op deze manier liggen aan mogelijkheden?

Dit  ga ik doen en hoe pak ik dit aan:

Daarom ben ik gestart met dit LOF-project met als doel een talentenknooppunt/database te ontwikkelen waarin de talenten en passies van ouders en ook anderen, zoals opa’s en oma’s in komen, zodat we in één oogopslag kunnen zien welke (groot)ouder we kunnen vragen. Hierin zie ik allerlei verbindingen ontstaan. Zo denk ik aan ouders die kinderen inspireren (zoals lesgeven of een workshop geven in de klas), of ouders die andere ouders inspireren (bijvoorbeeld een workshop). Doordat er meer samengewerkt wordt tussen ouders/leerkrachten en kinderen, komt er meer betrokkenheid en meer betrokkenheid heeft een positief effect op hoe het kind zich ontwikkelt.

Wat heb ik nodig? 

Ik wil graag kijken op scholen die al veel ervaring hebben met het inzetten van talenten van ouders en waarbij een hoge ouderbetrokkenheid is. Verder hoop ik geïnspireerd te raken door de andere leerkrachten op het LOF-lab. Ik heb op school de support nodig van mijn collega’s, de ouders en de kinderen.

 

Over de blogger

John Doe

Henrike Wansink-van Engelen

CBS Het startblok | PO
Mijn naam is Henrike Wansink en woon in Hulshorst. Ik heb de Universitaire Pabo gevolgd aan de Hogeschool Viaa en Vrije Universiteit in Amsterdam. In 2016 heb ik mijn diploma gehaald en…

Plaats een reactie

Andere blogposts