Passend werken met de Raspberry Pi

Mag dit mijn pitch zijn . . . .

De Raspberry Pi is een singleboard card computer die vanaf de introductie erg populair is in Engeland. Wikipedia spreekt over 2 miljoen exemplaren in de voorverkoop in 2012. We zijn nu 7 jaar verder en recentelijk heeft de Raspberry Pi foundation – de promotors en ontwikkelaars van de Raspberry Pi – een nieuwe versie uitgebracht. De Raspberry Pi 4. Wie een Raspberry Pi 4 bestelt moet rekening houden met een wachttijd voor de levering. En dat is wereldwijd.

Waarom is de Raspberry Pi zo populair? Daar zijn veel redenen voor te bedenken. Een daarvan is de promotie van de Raspberry Pi in Engeland. Een tweede reden is de prijs. Voor weinig geld kan de Raspberry Pi gekocht worden. Een derde reden is dat al vlot projecten en toepassingen over het internet worden gedeeld. En zo zijn nog tal van redenen te geven voor de populariteit van deze singleboard card computer. Voor wat betreft Nederland: de eerste Raspberry Pi competitie in Nederland is ondertussen geweest en voor het schooljaar 2019-2020 wordt de tweede competitie georganiseerd met als thema: Smart Cities en Mobiliteit. Komt er een derde competitie, dan is dit een nieuwe uitdaging na onderwijspioniers.

Waarom investeren in de Raspberry Pi? Vorig jaar heb ik voor het eerst kennisgemaakt met de Raspberry Pi. En ik merk dat ik me met plezier mee laat nemen in de slipstream van deze ontwikkelingen. Niet alleen omdat er zoveel mogelijk is met de Raspberry Pi, maar vooral ook omdat de studenten het werk met de Raspberry Pi bijzonder fijn en uitdagend ervaren. Je kunt er van alles mee doen. Googelen op het internet toont al de vele mogelijkheden. En als je een curriculum zoekt, de Raspberry Pi foundation heeft een goed curriculum ontwikkeld die inpasbaar is in het Nederlands onderwijs. Behalve dat ik zelf aan het werk ben geweest met de Raspberry Pi heb ik met studenten aan een aantal eenvoudige projecten gewerkt. Tijdens de lessen heb ik gemerkt dat veel Engelstalig beschreven projecten op het internet voor menig student op mbo-niveau 3 een probleem is. Het is een winst als we in ieder geval voor in het eerste opleidingsjaar een aantal goede handleidingen in het Nederlands hebben. En waarom dan niet gelijk bij het ontwikkelen van het lesmateriaal rekening houden met de studenten met autisme? Veel van onze studenten hebben deze kenmerken. Als ik hiermee rekening houd is de winst nog groter.

Wat ga ik ontwikkelen? Workshops en instructiebladen voor de student en een handleiding voor de docent. Bij de ontwikkeling van deze workshops zal ik veel materiaal gebruiken van de Raspberry Pi Foundation, maar ook ander materiaal betrekken. Voor wat betreft de didactiek kies ik voor de Expliciete Directe Instructie en om te weten wat studenten met autisme nodig hebben, bestudeer ik de literatuur en methodiek van o.a. Autisme Centraal.

Hoe ik dit verder ga inbedden in het onderwijs en mijn collega’s ga betrekken bij de opgedane kennis en ervaringen lees je in mijn volgende berichten. Daar is al flink over nagedacht en er is al voorwerk verricht.  En niet te vergeten de vele spin-offs die dit ontwikkelingsproject gaat opleveren. Die is groot . . . .

Over de blogger

John Doe

Vdotulong

Landstede | MBO
In 1964 zijn mijn ouders met mijn broers, zusjes en ik geëmigreerd van Indonesië naar Nederland. Onze eerste woonplaats was Apeldoorn waar ik naar de kleuterschool en de basisschool ben…

Plaats een reactie

Andere blogposts