Pitch Cultuurdomein Chinees

Mijn naam is Gwendolyn Tates, docent Chinees op het Rijnlands Lyceum Wassenaar. Mijn vak heet officieel Chinese Taal en Cultuur en is relatief nieuw. Hoewel cultuur een belangrijk onderdeel van het vak is, is er geen lesmethode. Docenten, veelal eenpitters, vinden elk het eigen wiel uit. Om het vak verder te professionaliseren wil ik graag een digitale leerlijn ontwikkelen, met werkvormen en opdrachten, te gebruiken voor de bovenbouw en het eindexamen.
Chinese cultuur staat ver van ons af, en er is zó vreselijk veel over China te leren! Denk aan de 5.000 jaar oude geschiedenis, de aardrijkskunde van een land met de grootte van een continent, de moderne samenleving, China’s opkomend belang in de wereld, maar ook aan de filosofie, literatuur, kunst, eetcultuur etc. Behalve kennis vormen interculturele competenties een belangrijk onderdeel. Leerlingen krijgen steeds meer te maken met niet-eigen culturen, en kennis, begrip en acceptatie zijn onontbeerlijke ’20th century skills’ die aansluiten bij goed burgerschap.
Deze digitale leerlijn ga ik samen met 6 docenten maken: docenten Chinees maar ook Geschiedenis en Aardrijkskunde/Economie, en een expert op het gebied van interculturele competenties. Wij willen vakoverstijgend te werk gaan, zodat het resultaat ook voor andere vakken nuttig is. Zelf worstel ik al jaren met de ‘cultuurberg’ – en ik kan niet wachten tot ons doel bereikt is: een prachtige digitale leerlijn waardoor leerlingen met plezier over China en de Chinese cultuur leren, en dat ons vak nog mooier maakt! Maar ook de weg ernaartoe is iets waar ik mij op verheug: het lijkt mij heel inspirerend om samen te werken, met ons eigen groepje, maar ook met de andere LOF-docenten!

Over de blogger

John Doe

Gwendolyn Tates

Het Rijnlands Lyceum Scholengemeenschap voor Havo VWO | VO
Sinologe, afgestudeerd RUL in 1984, vele jaren in het bedrijfsleven en nu sinds 6 jaar docent Chinese Taal en Cultuur (eerstegraads) op het Rijnlands Lyceum Wassenaar.

Plaats een reactie

Andere blogposts