Ready for the Ride – Moreel Leiderschap & Musical

De musical

Dilemma – Wat hebben Moreel Leiderschap en de eindmusical met elkaar te maken? Nou van alles. Nu we de eindtoets allang achter de rug hebben, is onze groep 8b, waaraan juf Willeke en ik lesgeven, inmiddels volop aan het oefenen voor de musical.

  • Je tekst op tijd uit het hoofd leren? Ach…
  • Zorg dragen voor jouw attributen? Ach…
  • Naast het leren van je tekst ook al kijken naar wat je moet uitbeelden? Ach…
  • Dansjes en bepaalde pasjes instuderen? Ach…
  • Enigszins overdrijven op het toneel? Ach…
  • Anderen stimuleren en positief aanmoedigen, of liever achter de schermen gaan klieren? Ach…

Naar de eindmusical toewerken is altijd een leuke, spannende, maar ook slopende bezigheid, want hoe combineer je vreugde, ontspanning, zang en dans tegelijkertijd met discipline, het oppakken van je eigen verantwoordelijkheid, regisseren, aanwijzingen geven en bemoedigen? Ik weet dat het altijd weer goed komt, maar ppffftttt!!! Vandaag heb ik halverwege het oefenen de boel afgeblazen. Morgen is er weer een nieuwe dag met nieuwe kansen. Wij zijn als leerkrachten en leerlingen samen verantwoordelijk om naar een goed eindresultaat toe te werken, of ligt de bal alleen bij juf Willeke en mij? Een aantal kinderen pakt het goed op, maar voor een groot deel is het (nog) best lastig. Voor hen is het zo vanzelfspfrekend dat alles vóór hen gedaan wordt. Zij beseffen niet, of nauwelijks, dat zij nu toch ook echt zélf aan de bak moeten. Ook zij mogen leren dít soort verantwoordelijkheid te dragen. Gaat het lukken? Vast wel. Hierover wil ik het morgen eerst samen met de klas hebben, voordat we weer gaan oefenen, want ook dít proces maakt onderdeel uit van de musical en hun vorming tijdens de laatste schoolweken. Ik ben benieuwd. Wat dat betreft liggen de lessen in Moreel Leiderschap vaak voor het opgrijpen, maar ik dender er zo vaak overheen, omdat dít klaar moet zijn, of dát nog afgerond moet worden. Ook ben ik al weer geneigd in te te gaan op een artikel in Dagblad Trouw van vandaag d.d. 19-06-2019, waarin Kathleen Ferrier een oproep doet voor het beschermen van onze waarden en een radicale wijziging in de samenleving voorstelt, waartoe ook inclusief leiderschap behoort, in plaats van het masculiene leiderschap, zoals veel (politieke) leiders in de wereld nog laten zien. Maar goed, nu eerst mijn focus op de eindmusical. Wordt vervolgd.

Kussen in de musical – Elke eindmusical speelt in op de levensfase waarin de (aankomende) pubers die erin spelen zich in groep 8 van de Basisschool bevinden. Zo ook de musical van dit jaar. Mijnheer M. is verliefd op de jongedame B. en er moet gezoend worden. Om het ‘leed’ van heer M. ten opzichte van zijn klasgenoten enigszins te verzachten, hoeft hij haar niet zelf te zoenen, maar kust hij per ongeluk haar boa (een slang die zij om haar hals meedraagt). Hoe dan ook… geen enkele jongen in de klas durft deze scene aan, op leerling M. na, die na het repeteren door een aantal klasgenoten belaagd wordt. Als een stel jakhalzen breekt een groep jongens uit de klas hem af. ‘Lang leve de lol’, maar niet heus. Er volgt een klassengesprek en het wordt de jongens duidelijk dat hun groepsgedrag t.o.v. leerling M. te ver is gegaan. Ik vraag: “Waarom proberen jullie hem kapot te maken?’ Eén van de jongens reageert: “Nou een meisje zoenen stelt toch niets voor?”, waarop één van de meisjes dapper zegt: “O ja, geef mij dan eens een hug?”, waarop deze knaap zich hals over kop uit de voeten maakt. Een andere jongen zegt: “Kapot maken… het is maar een grapje? M. is mijn beste vriend!” “Aha…, zo ga jij dus met jouw vrienden om”, is mijn reactie. Uiteindelijk biedt iedereen M. zijn excuses aan en beseft de hele klas dat moreel gedrag en – leiderschap actuele thema’s zijn, waarmee ook zij dagelijks te maken krijgen en waarvoor ook zij keuzes moeten maken. Of leerling M. bij de volgende repetities van de musical nog even vrij deze zoen-scene speelt? Dat betwijfel ik.

 

 

Over de blogger

John Doe

Jaap van Setten

C.B.S. Het Startblok | PO
Mijn leven lang ben ik op zoek naar zingeving, waarbij hoofd en hart - ook in het onderwijs - samenkomen. Nu voor velen in de samenleving oude kaders wegvallen, of ter discussie worden …

Plaats een reactie

Andere blogposts