The making of de ambitieklas: Doe het samen

In mijn werk heb ik altijd veel energie en houd ik erg van verbeteren en vernieuwen. Maar pas sinds een aantal jaar besef ik hoe waardevol het is om samen te verbeteren en te vernieuwen. Dat je feedback niet hoeft te zien als kritiek, maar als nieuwe invalshoeken met waardevolle informatie. En dat een vernieuwing ook duurzaam wordt door het samen te doen. In dit blog leg ik uit hoe ervoor wordt gezorgd dat ook de ambitieklas samen wordt opgezet.

Om goed samen de ambitieklas neer te kunnen zetten, had ik de ambitieklas expres nog niet volledig uitgedacht. Zo bleef er genoeg ruimte voor andere invalshoeken. Om te zorgen dat het samenwerken wel efficiënt zou gebeuren, heb ik een werkgroep opgezet. In de werkgroep zou elke school door minimaal één persoon worden vertegenwoordigd, zodat alle scholen een stem hebben in de ontwikkeling van de ambitieklas. Voordat de werkgroep werd opgezet, ging ik eerst langs alle schoolteams.

Langs de drie schoolteams

Bij de schoolteams legde ik allereerst uit wat de ambitieklas is. Na de uitleg stelde ik altijd meteen de vragen: ‘Wat denken jullie nu? Wat vinden jullie van het idee?’ Ik wilde natuurlijk meteen weten of er wel enig draagvlak was voor mijn idee. Vaak kwamen er reacties als: ‘Mooi idee, maar…’. Laat je als innovator niet afschrikken door het woordje maar. Want juist na de maar komen super mooie en goede vragen en opmerkingen. Vanuit de schoolteams kwamen er bijvoorbeeld vragen als:

  • Maar hoe onderscheiden we deze klas met onze andere klassen?
  • Maar maakt het uit hoe een kind presteert op school?
  • Maar kan je als ambitieklasleerkracht wel inspelen op alle ambities?

Dit waren juist belangrijke punten waar wij inderdaad over na moesten gaan denken. Al deze punten werden meegenomen voor in de werkgroep.

De werkgroep

Nadat ik langs was geweest bij de teams, ontstond er een werkgroep. Inmiddels hebben we twee keer samengezeten. De eerste keer hebben we beslissingen gemaakt over onder andere de doelgroep van de ambitieklas en de selectieprocedure. Afgelopen woensdag hebben we weer samengezeten en bespraken we het wervingsfilmpje en de lesopzetten van de ambitieklas. Bij het laatste overleg merkte ik dat door het samen te doen, de ambitieklas nu duurzaam wordt. Van één van de personen kwam bijvoorbeeld de opmerking: ‘Misschien is het goed als dit in de lesopzet nog meer wordt beschreven? Dan kunnen wij bijvoorbeeld de ambitieklas overnemen als jij er een keer niet kan zijn.’ Ook hebben de personen in de werkgroep aangegeven graag de aanspreekpunten te willen zijn binnen hun school voor het werven van kinderen en andere vragen over de ambitieklas. Supermooi dat de ambitieklas nu steeds meer gedragen wordt door de werkgroep. En fijn dat als ik om wat voor reden de ambitieklas niet kan uitvoeren, er nu altijd mensen zijn die het verder op kunnen en willen pakken!

Hoe nu verder

We zijn al heel ver met de ambitieklas, maar we zijn er nog niet. Nu we met de werkgroep weer stappen hebben gezet, gaan we ervoor zorgen dat de rest van de teams weer worden meegenomen. Ook proberen we nog meer de directies mee te nemen in alle stappen. Komende tijd zullen we eerst nog langs de teams gaan om iedereen te informeren. En als het weer mag volgens de coronamaatregelen, zal de eerste pilot gaan draaien van de ambitieklas!

Over de blogger

John Doe

Sanne Smit

OBS De Viersprong | PO
Mijn naam is Sanne Smit. Als leerkracht en als onderwijsadviseur zet ik mij graag in voor kinderen in onderwijskansenwijken. Via basisscholen wil ik ervoor zorgen dat deze kinderen bete…

Plaats een reactie

Andere blogposts