Vakoverstijgend samenwerken aan Stadswijken

Trots laten twee leerlingen mij hun observaties, meetgegevens en bevindingen zien van ‘hun’ stadswijk in Utrecht. Waar ik twee jaar terug nog schoolborden aan het vullen was met saaie aantekeningen, gaan leerlingen nu op pad om zelf de stadsgeografische lesstof met eigen ogen en vanuit eigen leervragen te onderzoeken.

In leerjaar 5 vwo werken geschiedenis, maatschappijwetenschappen en aardrijkskunde nu voor het tweede jaar samen aan het thema Stadswijken. Leerlingen denken zelf na over hun leerdoelen en op basis daarvan maken zij een onderzoeksplan. Onmisbaar element is het bezoek aan de stad zelf, zodat het onderzoek daadwerkelijk op straat wordt uitgevoerd en authentiek is. Een ander voordeel van deze vakoverstijgende aanpak is dat leerlingen zelf hun eigen accent kunnen kiezen, passend bij hun vakkenpakket, interesse en eigen leerroute.

Uiteraard zijn het niet alleen de leerlingen die leren, maar ook de docenten. Vorig jaar hebben we veel ervaring mogen opdoen met het werken met leerdoelen. Dit jaar hebben we, vooral dankzij de inzet van de sectie maatschappijwetenschappen, een grote stap gemaakt met onderzoekend leren. Hoe laat je leerlingen een doordacht onderzoek bedenken en uitvoeren, passend bij meerdere vakken? Ons antwoord: zoek de ruimte in je SE programma in de syllabus en durf ook daadwerkelijk los te laten.

In januari leveren de leerlingen hun eindproducten in. Voor ons als docenten begint dan een belangrijke fase: evalueren en doelen stellen voor verdere vakoverstijgende samenwerking en ontwikkeling. In ons docententeam hopen we uiteindelijk om een soort vaste samenwerkingsstructuur te kunnen ontwikkelen voor de maatschappijvakken, passend bij gepersonaliseerd leren.

Over de blogger

John Doe

Astrid Klijmij

Scala College voor Vwo Havo Vmbo | VO
docent aardrijkskunde en social & global studies, bovenbouw vwo

Plaats een reactie

Andere blogposts