Van school naar werk

Ik werk sinds 1998 in het onderwijs, waarvan de laatste 11 jaar in het praktijkonderwijs. Praktijkonderwijs is arbeidstoeleidend, we begeleiden jongeren naar een passende werkplek. Hierin is veel aandacht voor algemene werknemersvaardigheden. We bieden veel praktijklessen, stages en individuele trajecten. We hebben als school een sterk netwerk in de regio met bedrijven, gemeentes, jobcoachorganisaties, scholen en zorgaanbieders.

Voordat ik het onderwijs terecht kwam werkte ik in het bedrijfsleven als hovenier. In mijn tijd als hovenier heb ik veel stagiaires begeleid. Ik kan dus zeggen dat ik beide kanten van de arbeidstoeleiding heb beleefd. Ik ervaar nog altijd een afstand tussen het bedrijfsleven en het onderwijs. Hier heb ik me altijd over verbaasd.

Als stagementor en –coördinator heb ik veel contact met bedrijven. Ik zie hoe leerlingen opbloeien als ze op een stageplek komen waar ze gewaardeerd worden en waar hun talenten passen. Blijkbaar is deze realistische setting een vereiste voor veel leerlingen om te groeien.

Hoe kunnen we ons onderwijs zo realistisch mogelijk maken? Volgens mij kan dat alleen als wij werken met een duidelijk doel voor ogen. Wat verwacht het bedrijfsleven van een stagiair of nieuwe werknemer? En hoe kunnen wij, als praktijkonderwijs, aan deze verwachtingen werken?

Hiervoor wil ik bedrijven bevragen en bedrijven naar ons onderwijsaanbod laten kijken. Wat vindt een bouwbedrijf van onze lessen bouwtechniek, zijn onze lessen Dienstverlening&Zorg relevant? Is onze stagebegeleiding goed?

Veel vragen waar ik antwoord op zoek. Stap 1 is het maken van een goede kijkwijzer om naar bedrijven te stappen.

 

Over de blogger

John Doe

Arie Derks

Voortgezet Onderwijs Veghel | VO
2007 tot heden: Coördinator praktijkonderwijs Fioretti college Veghel Breed pakket aan taken binnen een school voor praktijkonderwijs. Leiding geven aan een team van …

Plaats een reactie

Andere blogposts