Verschillende lagen verdiepen het leren

Een gewone doordeweekse middag op een willekeurige school. Langzaam druppelen de deelnemers van de PLG (=professionele leergemeenschap) binnen. We begroeten elkaar hartelijk, tappen koffie of thee en wisselen een paar grappen uit. De sfeer zit er tijdens de tweede bijeenkomst gelijk goed in. De middag wordt afgetrapt door het kaartspel: familie Stokstaart. Iedere deelnemer kiest een kaart waarop stokstaartjes met verschillende houdingen en emoties te zien zijn. Met in het achterhoofd de vraag: welke kaart staat voor jou symbool voor een moment in de afgelopen tijd waarbij non-verbaal communiceren centraal stond? We trekken een kaart, wisselen uit en zitten gelijk weer goed in het thema: non-verbaal communiceren.

Sinds september 2018 vormen 6 personen van uit het onderwijs een PLG. Deze professionele leergemeenschap komt samen rond het thema non-verbaal communiceren. De groep bestaat uit twee leerkrachten basisonderwijs, twee onderwijsassistenten, één ib-er vanuit het basisonderwijs en 1 leerkracht van een hoge school. De rollen zijn duidelijk: de leerkracht van de hoge school is facilitator, 1 van de leerkrachten is expert en we zijn allemaal deelnemer van de PLG.

Waar we de eerste bijeenkomst ons vooral hebben georiënteerd op het onderwerp non-verbaal communiceren  (wat betekent het voor jou, wat wil je met dit onderwerp?), gaan we deze bijeenkomst ons verder verdiepen. Zo doorlopen we de komende tijd met elkaar de vijf stapjes van een PLG –> oriënteren, verdiepen, ontwerpen, uitvoeren en presenteren/ evalueren.

Een ieder kiest een persoonlijke focus binnen het onderwerp non-verbaal communiceren. Mijn focus is: reflectie van leerkrachten op hun non-verbale communicatie. Mijn hypothese is: wanneer leerkrachten in staat zijn te reflecteren op hun non-verbale gedrag dan zullen zij daarin zichzelf kunnen verbeteren. Door onderzoek en inlezen ben ik uitgekomen bij ‘kernreflectie’, naar het idee van Korthagen. De interviews die ik tot nu toe heb afgenomen bevestigen mijn hypothese. Hierdoor beland ik in een vicieuze cirkel, zonder een stap verder te komen. Wanneer ik dit inbreng in de groep kom ik al pratend tot de conclusie dat ik op zoek moet naar ‘de witte vlek’; welke stap kan ik nog zetten? Door de vraag: wat is de professionele kant van non-verbaal communiceren; worden mijn gedachten weer verder in gang gezet. Het antwoord op die vraag is voor mij: dat je bewust keuzes kunt maken over hoe je je non-verbale communicatie in zet in een bepaalde situatie.

Wauw, ik weet mijn volgende stap: dienstbaarheid van de non-verbale communicatie van de leerkracht. De vraag die dit gelijk bij mij oproept is: kun je doormiddel van reflectie de dienstbaarheid van non-verbaal communiceren bij leerkrachten vergroten?

Wat is het mooi om te merken dat doormiddel van de verschillende lagen die iedere deelnemer van deze PLG meebrengt je in staat bent om iedereen een stap verder te brengen in het proces. Deze PLG vormt een versterkende en motiverende manier van professionaliseren.

Over de blogger

John Doe

Corien Kwekkeboom-Kroes

KC De Linge | PO
kernwoorden: creatief, muzikaal, dirigent, dansen, empathisch, graag in gesprek, komen tot de kern, systemisch werk, leerkracht Inmiddels 10 jaar werkzaam in het onderwijs. Gewerkt i…

Plaats een reactie

Andere blogposts